Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța marchează 60 de ani de activitate
Pe data de 3 mai 1960, prima aeronavă civilă a aterizat la Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța. S-au depus eforturi mari pentru ca acesta să devină operațional pentru aviația civilă. Până atunci, pista cu o lungime de 2500 m era destinată doar aeronavelor militare.
Fostul comandant de aeroport, domnul Gheorghe Constantin (1921-2017) își amintea evenimentul: ”Pe data de 1 mai 1960 urma să vină primul avion german cu turiști, Ilyushin Il-18. Încep săpăturile fundației Aerogării și a dependințelor acesteia. O lună era la dispoziție până la primul avion, timp în care trebuiau făcute minimele aranjamente pentru a se putea primi în deplină securitate și siguranță avionul. S-a amenajat câte un spațiu pentru controlul vamal și pentru toate celelalte formalități. Aeronava asteptată a venit în data de 3 mai 1960, nu în cea anunțată. Turiștii au fost debarcați și poftiți în cele 2 corturi militare pe care le-am gasit la Eforie Nord, Unitatea I.C.S.A.P. Așa a început activitatea la Aeroportul Mihail Kogălniceanu.”
La 1 iunie 1962 s-a inaugurat construcția noii aerogări și a corpului tehnic cu turnul de control. În această perioada existau deja curse între Constanța și Milano, Oslo, Copenhaga, Stocholm, Helsinki, Londra. Iar până în 1966 se zbura și către Dusseldorf, Frankfurt, Viena, Zurich, Stockholm, Paris, Istanbul, Praga, Bratislava, Varșovia.
În perioada 1970-1971 se execută consolidarea fundației pistei vechi și prelungirea cu încă 1000m a pistei betonate. Aerogara este dotată cu cabine check-in pe fluxuri în 1986. În următorii ani s-au efectuat reparații capitale ale infrastructurii aeroportuare: Terminale pasageri (Plecări/Sosiri) și balizaj luminos PDA.
A urmat implementarea Programului Strategic 2002 – 2015, pe parcursul căreia au fost realizate lucrări de reparații/modernizări ale unor obiective:
– Finalizarea reparației capitale și modernizarea balizajului luminos la PDA
– Reparație capitală la pista de decolare – aterizare
– Separare fluxuri de pasageri și amenajare spații Schengen
– Reabilitare și consolidare platforme staționare aeronave
– Modernizarea și reabilitarea Sistemului electroenergetic
Tot în această perioadă au fost construite obiective noi: Terminal Cargo și remiza PSI.
În cei 60 de ani de aviație civilă pe aeroport, infrastructura și dotările aeroportuare s-au îmbunătățit continuu pentru respectarea noilor cerințe de siguranță și securitate aeroportuară, astfel încât pe aeroport au deservite de-a lungul timpului aeronave de tipul: LI-2, IL-14, IL-18, BAC-1-11 400 și 500, Lockheed-1011, IL-62, TU-154, Boeing 737/747/777, Airbus 330, C5, C17, până la aeronava cargo AN-124.
Și o completare din partea redacției AirlinesTravel. Sperăm ca acest aeroport să poată fi folosit și exploatat la adevărata sa capacitate și valoare. Are un amplasament bun pentru litoralul românesc. Trebuie doar ceva mai multă voință și dorință de a dezvolta traficul aerian de pasageri. La mulți ani plini de pasageri!
INFO: Aeroportul International Mihail Kogalniceanu Constanta