blank

Aeroportul din Brașov vine la pachet cu multe avantaje, dezavantaje și provocări!

0 111

În 50 de ani, în România a fost inaugurat un aeroport construit de la zero și vorbim aici de Aeroportul Internațional Ghimbav-Brașov. Proiectul aeroportului de la Brașov nu a apărut peste noapte, el existând în sertarele autorităților din frumoasa urbe de mai bine de 20 de ani. În decursul anilor au existat ma imulte conflicte în jurul acestui proiect, cu autorități care s-au acuzat reciproc de sabotaj.

Însă a venit 2012, an în care a fost inaugurat șantierul pentru pista aeroportului, care astăzi are 2820 de metri lungime și 45 de metri lățime. Pe pista aeroportului pot ateriza avioane precum Boeing 737 și Airbus A320. La 11 ani distanță de la începerea construirii pistei, iată că avem un aeroport funcțional la Brașov. Costurile s-au ridicat la peste 70 de milioane de EURO, bani asigurați din împrumuturi, bugetul local etc.

Brașovul este al 17-lea oraș din România care are aeroport. Terminalul aeroportului de la Brașov este al treilea, ca mărime, după Aeroportul Henri Coandă de la Otopeni și Aeroportul de la Cluj-Napoca. Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav a devenit operațional la 15 iunie 2023.

Avantajele aeroportului de la Brașov

Ca orice aeroport, acesta vine la pachet cu numeroase avantaje, dar și dezavantaje și provocări. Avantajele sunt clare: comunitatea locală poate fi conectată mai ușor la marile aeroporturi ale lumii. Pasagerii nu mai trebuie să călătorească sute de kilometri spre cele mai apropiate aeroporturi, cum ar fi la Sibiu, București, Cluj sau Târgu Mureș. Există un avantaj și din punct de vedere turistic. Brașov și Valea Prahovei sunt printre cele mai atrăgătoare zone turistice din România, anual fiind vizitate de sute de mii de turiști. Aeroportul din Brașov ar putea atrage curse chartere care să aducă și mai mulți turiști în zonă, dar și oameni de afaceri, ceea ce ar influența dezvoltarea economică regională. Se pot construi și dezvolta multe în jurul unui aeroport. Până aici sună bine, nu?

Provocările aeroportului de la Brașov

Doar că un aeroport este ca o afacere. Pentru a putea funcționa fără probleme, trebuie să fie profitabil. Ori profitabilitatea vine din atragerea de companii aeriene, care la rândul lor să deschidă rute atractive pentru a atrage un număr cât mai mare de pasageri. Însă companiile aeriene nu vin peste noapte, iar avioanele nu sunt pline de la primele zboruri. Aici apar provocările pentru autoritățile locale și administratorii aeroportului, dar și pentru companiile aeriene.

Fiind un aeroport nou, studiile de profitabilite sunt ipotetice, cum la fel sunt și studiile despre potențialul numărului de pasageri. Companiile aeriene pot încerca unele rute, dar dacă nu sunt suficienți pasageri care să facă zborurile profitabile, vor pleca. Pe lângă numărul de pasageri, pentru companiile aeriene mai contează și facilitățile pe care un aeroport le pune la dispoziția acestora, iar printre cele mai importante menționăm orarul de funcționare și taxele operaționale.

Cât de mult contează programul unui aeroport? Programul este foarte important, astfel încât companiile aeriene să aibă flexibilitatea operațională, iar pasagerii să aibă o varietate cât mai mare de zboruri pe durata unei zile. Însă cu ce costuri ar putea funcționa un aeroport 24/7 sau 18-20 de ore pe zi? Cine suportă costurile până cânt aeroportul ajunge pe profit, asta dacă va ajunge vreodată?

Aeroportul din Brașov a fost certificat de AACR pentru programul 7-19 pentru că așa au decis autoritățile ce administrează aeroportul pe baza unor studii și în urma unor analize avute cu ceilalți parteneri implicați în buna funcționare a aeroportului. ROMATSA și-a scalat personalul pentru orarul de funcționare al aeroportului, dar NU ROMATSA a cerut programul acesta. Faptul că e turn remote sau turn fizic existent la un aeroport, nu are importanță. Dirijarea se face în aceleași condiții de siguranță și securitate în intervalul orar de funcționare al aeroportului. Orice abatare de la program fără aprobare aautorităților, poate atrage revocarea certificatului de funcționare, ori aeroportul din Brașov nu cred că vrea să rămână fără dreptul de funcționare.

Pentru început, companiile aeriene își pot scala operațiunile în baza acestui program. Wizz Air a anunțat două rute pe care le va inaugura în septembrie 2023. Strategia Wizz Air este să testeze piața, așa cum a făcut-o în decursul anilor pe multe aeroporturi din România. Acolo unde a avut profit / beneficii financiare, a rămas. Unde nu a avut profit, a plecat. Totul e business, și nu doar pentru Wizz Air. Toate companiile aeriene zboară acolo unde sunt bani! La fel funcționează și companiile aeriene de chartere.

La fel de bine poate face în continuare și DAN Air, fără scandal. Este foarte bine că și-a ajustat programul operațional în conformitate cu orarul aeroportului și astfel poate continua să zboare, să atragă pasageri și să-și scaleze rețeaua operațională după cerere și ofertă. Sunt niște provocări pentru toate companiile aeriene, dar și pentru aeroport. În timp lucrurile se vor mai aranja.

Dezavantajele aeroportului din Brașov

Aeroportul din Brașov vine la pachet și cu o serie de dezavantaje. În primul rând e un aeroport nou, o destinație nouă, fără prea multe studii ce pot demonstra eficiența acestuia. Odată construit, este foarte important modul în care va fi administrat. Se dorește un aeroport regional pentru turiști, pentru zboruri VIP, pentru chartere, pentru cargo, pentru zboruri frecvente cu pasageri? Aici autoritățile ar trebui să stabilească și să aloce resursele necesare pentru a dezvolta aeroportul astfel încât să fie profitabil. Daca nu merge cu pasageri, poate îl vor transformat în aeroport cargo. Nu zice nimeni că trebuie să fie de pasageri sau DOAR de pasageri.

Un alt dezavantaj ține de faptul că se află la distanțe rezonabile de multe alte aeroporturi. Dacă ar fi existat drumuri expres sau autostrăzi din Brașov spre București, Sibiu sau Cluj, cu siguranță aeroportul nu ar mai fi fost necesar în regiune. Dar cum România stă prost la infrastructura terestră, măcar pe calea aerului să stăm ceva mai bine.

Rămâne de văzut cum vor evolua lucrurile la aeroportul din Brașov. Suntem curioși ce alte companii aeriene vor alege să zboare din / spre Brașov și cum vor sta la capitolul profitablitate după 2-3 ani de la deschidere. Greul abia acum începe!

Leave A Reply

Your email address will not be published.