29 martie în aviație: primul zbor al avionului Tupolev Tu-124 și ultimul zbor cu o aeronavă Vickers VC10.

0 46

Pe 29 martie 1936, a avut loc primul zbor al aeronavei Vought V-141. Vought V-141 (care a fost reproiectat si redenumit ulterior V-143) a fost un prototip de avion de vânătoare american cu un singur loc, construit în anii 1930. A fost o dezvoltare a designului nereușit a Northrop 3-A, un alt eșec, fiind respins de Corpul Aerian al Armatei Statelor Unite. Singurul prototip a fost vândut armatei japoneze în 1937, dar nu a urmat nicio producție, tipul dovedindu-se a fi inferior luptătorilor japonezi existenți.

Alte evenimente din aviație petrecute la 29 martie.

Primul zbor al Tupolev Tu-124.

Pe 29 martie 1960, a avut loc primul zbor al Tupolev Tu-124. Tupolev Tu-124 (cu denumirea NATO raportată: Cookpot) a fost un avion de curse twinjet, cu rază scurtă de acțiune, cu 56 de locuri, construit în Uniunea Sovietică. A fost primul avion sovietic alimentat de motoare cu turboventilatoare.

S-a născut astronautul William Oefelein.

Pe 29 martie 1965, s-a născut William Oefelein, astronaut american. William Anthony „Bill” Oefelein a fost ofițer de navă american și fost astronaut al NASA, cunoscut pentru că a fost unul dintre piloții misiunii navetei spațiale STS-116.

William-Anthony-Bill-Oefelein

Zborul 255 al Quebec Air s-a prăbușit după o explozie.

Pe 29 martie 1979, zborul 255 al Quebec Air, un avion Fairchild F-27 (CF-QBL), s-a prăbușit după o explozie a unui motor, ucigând 17 din cele 24 de persoane aflate la bordul aeronavei. Avionul decolase de la Quebec, având ca destinație orașul Montreal.

British Airways a realizat ultimul zbor cu Vickers VC10.

Pe 29 martie 1981, British Airways a realizat ultimul zbor cu o aeronavă de tip Vickers VC10. Vickers VC10 a fost un avion britanic, cu rază lungă, de dimensiuni medii, cu corp îngust, proiectat și construit de Vickers-Armstrongs (Aircraft) Ltd și care a zburat pentru prima dată la Brooklands, Surrey, în 1962. Avionul de linie a fost proiectat să funcționeze pe distanțe lungi, de pe pistele mai scurte ale epocii și a obținut performanțe excelente pentru operațiunile din aeroporturile africane.

Aeronava VC10 a deținut recordul mondial pentru cea mai rapida traversare a Atlanticului de un avion subsonic cu 5 ore și 1 minut, record ce a fost deținut timp de 41 de ani, până în februarie 2020 când un avion deținut de British Airways, un Boeing 747, a doborât recordul la 4 ore 56 minute datorită furtunii Ciara. Doar supersonicul Concorde a fost mai rapid.

ultimul-zbor-Vickers-VC10

Primul zbor al Ilyushin Il-114.

Pe 29 martie 1990, a avut loc primul zbor al Ilyushin Il-114. Ilyushin Il-114 este un avion de linie rus turbo-propulsor, conceput pentru rutele locale. Destinat să înlocuiască Antonov An-24, a zburat pentru prima dată în 1990. Au fost construite în total 20 de Il-114.

Il-14

Producția Il-114 a fost suspendată temporar în iulie 2012, cu a șasea și ultima aeronavă livrată către Uzbekistan Airlines pe 24 mai 2013. În 2016, compania a declarat că producția va fi reluată cu piese în totalitate rusești. După reluarea producției, primul zbor a fost efectuat în 2019, iar prima aeronavă care a intrat în serviciul comercial a fost în 2021. Decizia de a pune capăt producției a fost conformă cu decizia guvernului uzbec de a transforma fabrica Tașkent, în ciuda interesului Rusiei de a menține linia de producție și de cererea existentă pentru aeronavă. Producția a fost reluată în 2020.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.