TOP 10 cele mai mari companii aeriene din Africa
Africa este al doilea continent ca mărime de pe Terra și cel mai populat de pe Asia. În Africa se găsește Nilul, cel mai lung fluviu din lume și Sahara, cel mai mare deșert din lume. Însă la capitolul ”aviația comercială”, stă cel mai slab. În articolul acesta vorbim de cele mai mari companii aeriene din Africa, care transportă anual peste 60 de milioane de pasageri.
Industria aviatică din Africa sprijină 6.8 milioane de locuri de muncă și contribuie la PIB-ul global cu 72,5 miliarde de dolari, potrivit IATA. Ținând cont că Africa este al doilea cel mai mare continent de pe Terra, ne-am fi așteptat ca industria aviatică să fie mai bine dezvoltată, însă nu e chiar așa. În Africa sunt și cele mai sărace state de pe glob.
Dar chiar și așa, aviația se dezvoltă într-un ritm accelerat de la an la an. Conform IATA, companiile aeriene africane au înregistrat o creștere de 7.5% în 2017 față de 2016, cu mult peste media anuală la nivel global. Gradul de încărcare al aeronavelor a crescut cu 2.5%, iar capacitatea de transport a crescut cu 3.6%. Până în 2036, piața africană va crește cu 274 de milioane de pasageri pe an, iar rata medie anuală de creștere va fi de 5.9%, cu mult peste media globală.
TOP 10 cele mai mari companii aeriene din Africa
Mai jos aveți TOP 10 cele mai mari companii aeriene din Africa, care transportă anual peste 60 de milioane de pasageri pe rutele interne, regionale și internaționale.
1. Ethiopian Airlines
Conform Sabre Airline Solutions, transportatorul aerian din Etiopia a transportat în 2017 peste 11 milioane de pasageri, în creștere cu 17.6% față de anul anterior. Membru Star Alliance, Ethiopian Airlines a început implementarea unui plan strategic pe 15 ani, numit Vision 2025.
În iunie 2018, Ethiopian Airlines a recepționat a 100-a aeronavă din flotă, un Boeing 737-900. Astfel, a devenit prima companie africană cu peste 100 de avioane în serviciul operațional. Mai are la comandă 15 unități A350 XWB, 5 x 787-9 și 29 x 737 MAX 8.
2. EgyptAir
Membru Star Alliance, EgyptAir a transportat puțin peste 8.1 milioane pasageri în 2017, fiind al doilea transportator african după numărul pasagerilor transportați. EgyptAir are baza la Cairo, iar în 2017 a zburat pe 120 de rute din 53 de țări.
3. Royal Air Maroc
Pe locul 3 este Royal Air Maroc, care a transportat în 2017 peste 7.5 milioane pasageri. Creșterea a fost de 8.7% față de 2016. În 2017, transportatorul din Maroc a sărbătorit 60 de ani de zboruri. Are hub-ul central la aeroportul din Casablanca. Flota este formată din 54 de aeronave.
4. Air Algerie
Air Algerie are hub-ul principal pe aeroportul din Alger. Este transportatorul aerian al Algeriei. Operează zboruri pe rute din Africa, Asia și Europa. În 2017, a reușit să transporte 7.2 milioane de pasageri, în creștere cu 6.9% față de 2016.
Flota Air Algerie este formată din peste 50 de avioane, printre care 8 aeronave A330-200 și 25 de avioane 737-800. Are la comandă 8 aeronave de tipul Boeing 787-8.
5. South African Airways
Transportatorul aerian al Africii de Sud, South African Airways, a transportat 6.8 milioane pasageri în 2017, în scădere cu 1.1% față de 2016. South African Airways nu trece printr-o perioadă prea fereicită, dar încearcă o resuscitare de succes sub conducerea directorului esecutiv Vuyani Jarana.
Flota South African Airways este formată din 47 de avioane, printre care 16 x Airbus A340 și 11 x Airbus A330. Rețeaua operațională este formată din 35 de destinații interne, regionale, din Europa, Asia și Oceania.
6. Comair
Compania aeriană Comair operează zboruri locale și regionale din Africa de Sud. Din 1996, Comair operează by British Airways. Din 2001, Comair a lansat și compania low-cost sub denumirea Kulula.com.
În 2017, a transportat 5.59 milioane pasageri, în creștere de la 5.36 milioane pasageri transportați în 2016. Astfel, Comair este al 6-lea transportator aerian african.
7. Kenya Airways
Membru SkyTeam, Kenya Airways operează zboruri în Africa, Europa, Orientul Mijlociu și Asia. Anul trecut a zburat pe 78 de rute din 41 de țări și a transportat 4.59 milioane pasageri.
Flota Kenya Airways este formată din 40 de avioane, printre care 8 aeronave 787 Dreamliner, 3 x 777-300ER și 15 x Embraer 190AR.
Kenya Airways este transportatorul aerian național al Kenyei și are hub-ul central la Jomo Kenyatta International Airport.
8. Tunisair
Tunisair, transportatorul aerian național al Tunisiei, are o flotă formată din 28 de aeronave și o rețea operațională formată din peste 100 de destinații. De menționat faptul că 4 aeronave sunt blocate la sol.
În 2017, Tunisair a transportat 3.26 milioane pasageri, cu aproximativ 6% mai mul față de 2016.
9. Mango
Mango, transportatorul low-cost din Africa de Sud, a transportat 2.88 milioane pasageri în 2017, în scădere cu 3% față de 2016. În luna mai 2018, Mango, South African Airways și SA Express au anunțat că vor fuziona pentru o companie mai puternică.
Flota Mango este formată din 10 aeronave Boeing 737-800, iar rețeaua operațională este formată din 8 destinații regionale. Hub-ul central este la OR Tambo International Airport.
10. Arik Air
Pe locul 10 este Arik Air. Transportatorul nigerian operează de la 3 hub-uri: Kotoka International Airport; Murtala Muhammed International Airport; Nnamdi Azikiwe International Airport. În 2017 a transportat 2.6 milioane pasageri.
Flota Arik Air este formată din mai multe aeronave Boeing și Bombardier, iar rețeaua operațională este formată din 20 de destinații. Arik Air are la comandă 9 avioane Boeing 787-9 și 8 avioane de tipul Boeing 737 MAX 8.
Ținând cont de suprafața continentului și numărul de locuitori, ne-am fi așteptat ca aviația să fie mai bine înfiptă în Africa.