blank

TAROM are nevoie de 280 de milioane de dolari pentru achiziția de noi avioane!

0 902

TAROM tebuia să primească în 2024 patru noi avioane luate în leasing. Companiile de la care urmau să fie închiriate au transmis companiei că nu mai au de unde să livreze avioanele. În plus, și Boeing a modificat termenul de livrare pentru avioanele contractate în 2018.

Ministerul Transporturilor a semnat în vara lui 2018 un contract cu Boeing pentru o comandă de cinci avioane Boeing 737-MAX 8. Lucian Șova, șeful de la Transporturi de atunci, anunța că avioanele trebuiau livrate în 2023.

280 de milioane de dolari este suma de care are nevoie TAROM

Însă realitatea e cu totul alta. De atunci, lucrurile și contextul economic s-au schimbat. După pandemie nu toate companiile aeriene au mai zburat, iar multe au falimentat. Cine a mai rezistat în piață a avut nevoie de injecții serioase de capital pentru supraviețuire.

Nici companiile de la noi nu au făcut excepție. A trecut un an de când statul a preluat Blue Air, aflată în insolvență, iar TAROM trece printr-un program de restructurare în timp ce așteaptă undă verde de la Comisia Europeană pentru un nou ajutor de stat.

280 de milioane de dolari este suma de care are nevoie TAROM pentru a cumpăra avioane noi, ca parte a programului de achiziție demarat în  2018, care presupune și plăți în avans, potrivit unui raport al administratorilor companiei, văzut de Economica.net

Pentru acest an, compania are de plătit 9,12 milioane de dolari, iar până la finele lui 2024, de alte 100 de milioane de dolari, care cuprinde și plăți restante din 2019 și revizuite conform noului termen de livrare a avioanelor, termen care a fost modificat de Boeing pentru 2026, se arată raportul văzut de Economica.net.

TAROM a scos la vânzare avioanele mai vechi din flotă.

A reușit să vândă avioanele ATR 42-500 și intenționează să vândă și aeronavele Airbus A318 și Boeing 737-700.

În locul lor, patru avioane Boeing 737 MAX 8 ar urma să intre în flota TAROM, în primul semestru din 2025, unul prin leasing financiar, și alte trei prin leasing operațional. Dar acest noi avioane care ar urma să intre în flota companiei vin cu întârziere de un an.

Totodată, TAROM a fost notificată în toamna acestui an de încetarea efectelor scrisorilor de intenție pentru cele patru B 737-8 MAX, venite din partea lesorului Minsheng Commercial Aviation (Irlanda) Company Limited, potrivit datelor publicate în Monitorul Oficial. În acest context, TAROM a început să caute aeronave Boeing 737 MAX și 737-800 disponibile pentru 2024.

Pentru al 16-lea an, TAROM zboară pe pierdere

Pentru acest an a fost aprobat un buget de investiții de 115 milioane de lei, din care 82,5 milioane de lei sunt destinați controalelor pentru avioane și reparațiilor de motoare, scadente și obligatorii în acest an.

Anul acesta, TAROM zboară tot pe pierdere. Este al 16-lea an în care compania aeriană nu reușește să treacă pe profit. Ultimii trei ani, marcați de pandemia de COVID-19 care a afectat puternic industria aviatică, au adus compania în fața ajutoarelor de stat necesare pentru a supraviețui.

Pierderea brută estimată pentru acest an în bugetul de venituri si cheltuieli, aprobat de acționarii companiei la începutul acestei luni, este de 62,4 milioane de lei, potrivit proiectului de act normativ consultat de Economica.net.

Pierderea este cu 71% mai mică față de rezultatul aprobat pentru 2022, adică o pierdere de 216 milioane de lei. În scenariul de bază, TAROM devine profitabilă în 2024, iar anul acesta fluxurile de numerar ar trebui să devină pozitive.

Leave A Reply

Your email address will not be published.