Supersonic Tupolev Tu-144: 50 de ani de la primul zbor
Pe 31 decembrie 1968 a început să fie scris un nou capitol în istoria aviaţiei civile. În urmă cu 50 de ani, primul avion de pasageri supersonic se ridica de la sol. Supersonic Tupolev Tu-144 a deschis drumul spre noi idealuri în aviaţie.
Design-ul a fost construit în Uniunea Sovietică sub conducerea biroului de design Tupolev, condus de Alexei Tupolev. A fost prezentat publicului în ianuarie 1962.
Tupolev Tu-144
Prototipul Tupolev Tu-144 a zburat pentru prima dată pe 31 decembrie 1968, undeva în apropierea Moscovei, cu două luni înaintea primului zbor operat de Concorde. Pe 26 mai 1970, Tupolev Tu-144 a fost primul avion comercial care a depăşit viteza de Mach 2.
Tupolev TU-144 aka Concordski, aşa cum era recunoscut în Occident, nu s-a bucurat de prea mult succes. Au fost construite 16 unităţi (prototipul Tu-144 – 68001, pre-producţie Tu-144S – 77101, 9 unităţi Tu-144S – 77102-77110, 5 unităţi Tu-144D – 77111-77115), dar în diferite configuraţii tehnologice.
Comparativ cu Concorde, Tupolev Tu-144 nu a zburat foarte mult. Flota de pasageri Tupolev Tu-144 a fost oprită la sol după doar 55 de zboruri. Un singur avion Tupolev Tu-144 a fost folosit pentru cargo până în 1983, timp în care a înregistrat 102 zboruri comerciale.
Tupolev Tu-144 a fost un avion mult prea greu pentru a fi eficient în operare, cu tehnologie învechită la bord şi cu un design mai puţin rafinat faţă de Concorde.
Încă de la primele zboruri, Tupolev Tu-144 a înregistrat o serie de probleme care au necesitat noi direcţii de dezvoltare şi problemele au tot persistat. Din nefericire, un Tupolev Tu-144 s-a prăbuşit la Paris Air Show din 1973.
După anularea proiectului, Tu-144 a fost folosit de programul spatial sovietic pentru a instru piloţii navetei spaţiale Buran.