blankblank

Siguranța pasagerilor zborului DN288, operat de DAN Air pe 24 iunie 2023, nu a fost pusă în pericol!

0 2.249

Pe 24 iunie 2023, oficialii DAN Air ar fi acuzat compania Romatsa și controlorii de trafic aerian că i-ar fi pus în pericol avionul și pasagerii zborului DN288. AIAS – Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile s-a autosesizat și a făcut câteva verificări. Concluziile le găsiți mai jos!

Aeronava YR-DSE a decolat de la Madrid în data de 24.06.2023, la ora 12:00 UTC, cu o întârziere de 1 oră și 50 minute, după 3 mesaje succesive de întârziere (la orele 10:53 UTC, 11:10 UTC și 11:35 UTC). A intrat în spațiul aerian al României la ora 17:40 (14:40 UTC), când a solicitat modificări succesive ale direcției de zbor către sud-est pentru evitarea condițiilor meteorologice nefavorabile zborului.

Aeronava YR-DSE a ocolit zona prin sud, apoi a survolat TMA București și s-a îndreptat către nord, pentru a intra în zona de control Brașov prin punctul OBCAS. Având în vedere că, la momentul intrării în CTR Brașov, pe platforma aeroportului se afla o altă aeronavă care se afla în procedura de pornire a motoarelor (YR-SKY, număr zbor H41715, indicativ HYS1715) și care avea slot la decolare (ora 18:28)
alocat de EUROCONTROL, aeronavei YR-DSE i s-a indicat intrarea într-o procedură de așteptare la verticala aeroportului Brașov.

Controlorul de trafic aerian are în responsabilitate respectarea orei obligatorii pentru decolare a aeronavei care pleacă, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 255/2010.

Mai jos este analizată evoluția comparativă a celor două aeronave în CTR Brașov:

  • La ora 18:24, aeronava YR-SKY a solicitat și a primit aprobarea pentru
    tractarea aeronavei și pornirea motoarelor.
  • La ora 18:26, YR-DSE depășește punctul OBCAS la FL165.
  • La ora 18:27 este consemnat primul contact radio între echipajul YR-DSE
    și turnul de control Brașov, aeronava trecând prin FL142, în coborâre spre FL110. În urma contactului radio, pilotul aeronavei YR-DSE primește instrucțiunea de a efectua zbor în zona de așteptare deasupra VOR-ului VBV, instrucțiune confirmată de către pilot.

Nu a fost comunicat nici un fel de mesaj de imposibilitate de conformare din partea echipajului, și nici nu a fost declarată existența vreunui factor care ar fi putut periclita siguranța aeronavei (cum ar fi starea vremii, cantitatea de combustibil de la bord sau starea tehnică a aeronavei), situații în care ar fi fost justificată solicitarea efectuării unei aterizări cu prioritate.

În cazul zborului DN288:

  • În momentul primului contact radio cu turnul, aeronava trecea prin FL142, ceea ce ar fi impus un timp suplimentar de 4-5 minute față de zborurile precedente.
  • Dacă ar fi primit aprobarea pentru efectuarea procedurii ILS RWY21 chiar la primul contact radio cu turnul și ar fi fost la FL105, aeronava ar fi eliberat pista cel mai devreme la ora 18:38. Aeronava YR-SKY avea ora de decolare (slot) alocată de EUROCONTROL la 18:28, cu posibilitatea de a întârzia maxim 10 minute, adică nu mai târziu de 18:38 (ora decolării).
  • La ora 18:32:
    – YR-SKY a început rulajul pe calea de rulare A în vederea alinierii la pista 03 pentru decolare.
    – YR-DSE termină virajul de intrare în procedura de zbor în zona de așteptare, pe direcția 030°, la FL 099.
  • La ora 18:35:
    – YR-SKY a decolat și este la 3600 ft.
    – YR-DSE continuă zborul conform procedurii în zona de așteptare, la FL 099.

La ora 18:37:
– YR-SKY este aproape de ieșirea din CTR Brașov;
– YR-DSE este în zborul de apropiere către VOR-ul VBV și primește aprobarea de a începe procedura de aterizare ILS RWY21.
– La ora 18:48, aeronava YR-DSE aterizează pe pista 21, iar la ora 18:50 este parcată la poziția nr. 1.

ANALIZA făcută de AIAS – Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile

Punctual, la momentul aprobării rulajului pentru decolarea aeronavei YR-SKY, aeronava YR-DSE nu se găsea în niciuna dintre etapele finale ale apropierii și nici într-una dintre situațiile prevăzute în AMC19 la ATS.TR.210(a)(3) pentru a i se acorda prioritate la aterizare.

Regulamentul (UE) nr. 255/2010 stabilește, la art. 6, obligații generale ale unităților furnizoare de servicii de trafic aerian (ATS), printre care respectarea sloturilor de plecare și neacordarea autorizării de decolare zborurilor care nu respectă ora estimată de pornire sau ale căror planuri de zbor au fost respinse sau suspendate.

Astfel, toleranța unui slot de plecare este de -5/+10 minute față de ora calculată pentru decolare 11, rămânând în sarcina ATC comunicarea și urmărirea respectării acestui slot. În cazul de față, slotul comunicat pentru decolarea aeronavei YR-SKY era 18:28. YR-SKY a decolat la ora 18:35, conform slotului alocat de EUROCONTROL (adică nu mai târziu de ora 18:38).

Dacă ar fi primit aprobarea pentru inițierea procedurii standard de apropiere ILS RWY21 chiar la primul contact radio cu turnul și ar fi fost la FL105 la punctul OBCAS, aeronava ar fi eliberat pista cel mai devreme la ora 18:38.

Concluzia anchetei

În condițiile în care ora decolării aeronavei YR-SKY nu putea depăși 18:38, exista riscul blocării ambelor aeronave pe platforma aeroportului Brașov. Aeronava YR-SKY ar fi pierdut slotul pentru decolare, iar aeronava YR-DSE, care urma să execute un alt zbor cu alt echipaj, nu ar fi reușit să parcurgă toate procedurile necesare decolării până la ora 19:00, intervalul orar de funcționare a aeroportului Brașov.

În concluzie, din informațiile colectate și analizate nu au fost identificate elemente care să conducă la concluzia că siguranța pasagerilor zborului DN288 ar fi fost pusă în pericol pe timpul zborului în zona de control a aeroportului Brașov.

Întregul raport emis de AIAS – Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile – îl găsiți pe site.

20230624_BE_DN288_RO

Își va cere scuze DAN Air de la Romatsa pentru acuzațiile extrem de grave făcute nefondat?

Leave A Reply

Your email address will not be published.