Putin a promulgat legea prin intermediul căreia avioanele comerciale luate în leasing pot trece în proprietatea companiilor aeriene! Companiile de leasing își iau ”gândul” de la 500 de avioane comerciale!
O lege care permite companiilor aeriene ruse să înregistreze în Rusia avioane închiriate din străinătate a intrat în vigoare luni. Astfel, firmele de leasing și creditorii, care au de recuperat mai mult de 500 de avioane înainte de intrarea în vigoare a sancțiunilor, își pot lua gândul de la ele.
Proiectul de lege, semnat de președintele rus Vladimir Putin, a zguduit industria aviației la nivel mondial. Sancțiunile occidentale impuse după invadarea Ucrainei de către Rusia dau firmelor de leasing până pe 28 martie să recupereze aeronave în valoare de 10 miliarde de dolari. Companiile aeriene ruse au aproape 780 de avioane închiriate, cu 515 închiriate din străinătate.
Noua lege, parte a măsurilor Rusiei de combatere a sancțiunilor occidentale, spune că are ca scop „asigurarea funcționării neîntrerupte a activităților din domeniul aviației civile”. Măsura vine după ce autoritățile aviatice din Bermuda și Irlanda, unde sunt înregistrate practic toate avioanele închiriate străine care operează în Rusia, au declarat că suspendă certificatele de navigabilitate pentru respectivele avioane.
În acest context, Rusia nu mai poate folosi avioanele respective, dar le poate dezmembra pentru piese! Niciun avion nu poate zbura fără un certificat de navigabilitate eliberat de autoritatea de aviație civilă din țara în care este înmatriculat. Companiile aeriene din Rusia au început reînregistrarea acestor avioane pe teritoriul rus, dar chiar și în acest context, aceste avioane nu vor putea zbura în afara granițelor Rusiei pentru că riscă să fie confiscate.
Însă vor pune companiile aeriene în contradicție cu proprietarii de aeronave închiriate și cu regulile internaționale care interzic înregistrarea dublă a avioanelor, care pot fi înregistrate într-o singură țară.
Companiile de leasing nu vor accepta să-și elibereze avioanele din registrele lor străine actuale, alese din cauza preocupărilor legate de fiabilitatea reglementărilor ruse.
„Este ilegal să înregistrezi o aeronavă fără dovada radierii din registrul anterior, precum și acordul proprietarului. Aceasta ar fi o neîndeplinire a obligațiilor în baza contractelor de leasing”, a declarat consilierul aviatic Bertrand Grabowski.
Agenția Federală de Aviație Rusă a declarat că până pe 24 februarie erau 776 de avioane înregistrate în străinătate, ceea ce indică numărul în ziua în care Rusia a invadat Ucraina. Rusia numește acțiunile sale în Ucraina o „operație specială”.
Companiile de leasing reziliază contractele de leasing și cer avioanele să fie returnate. Dar au avut puțin succes și experții spun că certurile legale dintre companiile aeriene ruse și companiile de leasing ar putea dura ani.
Statele Unite ale Americii și țările europene, pe de o parte, și Rusia, pe de altă parte, și-au blocat fiecare spațiul aerian către companiile aeriene ale celorlalte, prin măsuri de tip „tit-for-tat”.
Autoritatea de stat a aviației din Rusia a recomandat săptămâna trecută ca companiile aeriene cu avioane închiriate în străinătate să suspende zborurile în străinătate, ceea ce îngreunează locatorii să efectueze repunerea în posesie.