Flota TAROM, încotro?
De când am lansat acest proiect, adica de 4 ani, subiectele despre flota TAROM nu contenesc să apară, an de an. Încă din 2012, se tot discută despre renunțarea la anumite aeronave, uniformizarea flotei, inchirierea sau cumpărarea de noi avioane. Problema e că timpul a trecut, iar flota TAROM a rămas cam aceeași, formată din 23 de aeronave de la 3 producători: ATR (7 x ATR 42-500; 2 x ATR 72-500); Boeing (4 x 737-300 și 4 x 737-700); Airbus (2 x A310 și 4 x A318). Singurul eveniment notabil ține de plecarea aeronavei Boeing 737-800.
Cel mai aprins subiect despre flotă se referă la aeronavele Airbus A310, o afacere neprofitabilă încheiată prin 1992. Intenția companiei de a renunța la ele datează de prin 2004, dar nu s-a concretizat nimic. În 2013, se revenise asupra acestui subiect sensibil, când TAROM intenţiona să renunţe la aeronavele Airbus A310. Apoi, prin 2014, se discuta despre uniformizarea flotei TAROM și achiziția unor avioane mai noi și mai economice.
S-a făcut referire la închirierea de avioane de tipul A330 pentru lung-curier și la A320 pentru scurt/mediu-curier. Se luase în calcul și înlocuirea unor aeronave de tip ATR 42 cu noile 72-600. Prin 2014-2015, se vehicula ideea ca TAROM ar putea închiria aeronave Dreamliner de la LOT. Și timpul a trecut, iar Dreamlinerul n-a venit.
Iată-ne în 2016, iar începutul de an vine cu noi vești (sau vechi) despre intenția operatorului TAROM de a face o mutare în flotă. Digi24 a stat de vorbă cu Christian Heinzmann, director general TAROM, care a reluat aceleași idei auzite tot mai des în ultimii ani.
Cert este că TAROM va pensiona cele 2 aeronave Airbus A310, cel mai probabil la finalul lunii octombrie 2016, iar deciziile asupra flotei trebuie luate cât mai repede. Cele doua A310 necesită lucrări de mentenanță de aproximativ 6 milioane EUR/avion și nu credem că TAROM va mai plăti aceste sume, conform forum.fly-ra.com/.
ATENȚIE la declarația făcută de domnul Dan Costescu, ministrul Transporturilor: „Nu vreau să îmi propun doar să reînnoiesc flota, trebuie să stabilesc o strategie comercială, ce vreau să zbor cu TAROM, nu că vreau avioane noi și apoi mă gândesc unde zbor cu ele. Cum ne-am procopsit cu aceste Airbus A310 și după ne-am dat seama că nu-s potrivite nici pentru rutele lungi pentru care le-am luat”.
Așteptăm cu maxim interes concretizarea acestor idei, să se întâmple totuși ceva. Așteptăm și strategia TAROM, care se lasă așteptată. Anul 2016 aduce noi rute, creșteri de frecvențe, dar sunt fiabile? Am ajuns să reciclăm ideile vechi, dar unde sunt rezultatele? Flota TAROM, încotro?