Colecţia de uniforme vintage a companiei Air France prezentată la Bucureşti
Pe 30 mai 2013, Air France România a prezentat colecţia sa de uniforme vintage din anii ’30 şi până în prezent. Mari creatori de moda precum Christian Dior, Cristobal Balenciaga, Nina Ricci şi Christian Lacroix şi-au adus de-a lungul timpului contribuţia la crearea unei colecţii unice ce reprezintă istoria companiei şi a modei secolelor 20 şi 21.
Istoria unifomelor însoţitorilor de zbor începe la sfârşitul anilor 1920. Acestea au fost introduse pentru a da un plus de autoritate personalului de zbor. Îşi au influenţa în uniformele personalului medical care era prezent pe zborurile din acea perioada, dar şi în uniformele personalului de servire de pe zborurile private. Mai jos aveţi evoluţia uniformelor Air France din anii `30 şi până în prezent.
1935 Uniformele Air France
Uniformele “Barman” |
La sfârşitul anilor 20, pentru a atrage noi clienţi, companiile aeriene şi-au transformat avioanele în baruri şi în restaurante luxoase.Pentru a asigura un serviciu de calitate şi pentru a satisface totodată cerinţele etichetei, Air France a apelat la foşti angajaţi ai unor hoteluri de lux şi ai unor linii transatlantice. Atunci au aparut primele ‘’uniforme’’.
Uniformele stewards-ilor au combinat stilul militar cu cel al hotelurilor de lux. Existau două versiuni: prima dintre ele este formată dintr-o jachetă alba cu guler înalt, pantaloni albi şi o pălărie albă, cea de-a doua uniformă fiind alcătuită din pantaloni bleumarin şi jachetă cu două rânduri de nasturi, purtată peste o camaşă alba cu guler ‘’aripă’’, papion negru şi pălărie de culoare bleumarin. Termenul ‘’steward’’ a fost pentru prima dată folosit în anul 1938 introducând o nouă profesie în perioada de dinainte de război. |
1948 Georgette Renal
Costum |
În anul 1948, Air France a devenit o companie naţională. Cu acest nou statut a apărut dorinţa de a ‘’raţionaliza’’ codul uniformei şi de a stabili norme privind modul în care ar trebui să fie purtată uniforma pentru a fi ‘’impecabila’’ tot timpul.Casa de modă Georgette Renal a creat această nouă versiune fabricată de Thorn. Costumul nu s-a schimbat în mod semnificativ de la crearea sa şi părea să ignore ‘’revoluţia’’ apărută în industria modei post-război. Diferenţele majore se găsesc în colorit (noua nuanţă devenind albastru închis) şi în varietatea mai subţire a lânii folosite. |
1951 Georgette de Treze
Costum |
Air France a abandonat stilul militar al anilor de început pentru a trece la o nouă eră a eleganţei.Casa de moda Georgette de Treze a fost aleasă să modernizeze uniformele care urmau să fie purtate de către stewardese. Noua uniformă reflectă spiritul anilor 1950. Costumul introducea o croială mai feminină şi mai modernă pentru stewardese, cu o talie strâmtă, subliniind astfel imaginea de clepsidră. Costumul era purtat cu o bluză albă din poplin cu guler rotund şi trebuia ca întotdeauna să fie purtat închis. Insignele nu mai aveau desenat căluţul, ci doar aripile. A fost, de asemenea, pentru prima dată când stewardesele au avut două versiuni pentru costum – de iarnă şi de vară. |
1955 Maison Virginie
Rochia de vara |
În 1955, Air France a adăugat uniformei sale de bază o rochie de vară cu o beretă asortată, a cărei creaţie a fost încredinţată Casei de Modă Virginie.Materialul albastru deschis al acestei rochii era purtat împreuna cu o beretă din aceeaşi culoare. Atenţia pentru nasturi, rochia plisată şi cureaua subţire oferă rochiei un aer urban. |
1963 Christian Dior
Rochia de vară şi costumul de iarna |
Odată cu anii 1960, imaginea companiilor aeriene a devenit asociată cu nume faimoase din industria modei. A apărut necesitatea ca uniformele să fie adaptate astfel încât să înlesneasca mişcările corpului fără a sacrifica eleganţa.Faimoasa casă de modă Christian Dior, condusă de ideile artistice ale lui Marc Bohan a acceptat provocarea. La bordul aeronavei Caravelle, pasagerii au putut admira eleganta rochie albastru-deschis, purtată cu un cordon cu nod japonez.
Costumele de iarnă sunt croite din materialul ‘’albastru Marceau’’. Costumul era alcătuit dintr-o jachetă scurtă şi gulerul Claudine dezvăluind forma de arc a bluzei albe. Bereta de culoare albastru închis a fost decorată cu insigna Air France. Media a salutat cu entuziasm noua uniformă. Acest eveniment a marcat începutul colaborării dintre Air France şi industria modei. |
1969 Cristobal Balenciaga
Costumul de vară/ Costumul de iarnă |
În 1969, Air France a căutat să dezvolte calitatea serviciilor din timpul zborului şi să işi îmbunătăţească imaginea brandului. Compania l-a ales pe designerul de modă Cristobal Balenciaga pentru a crea un nou model de uniforme.Costumul de vară a fost creat din tergal şi lână în două versiuni de culori, albastru deschis şi roz deschis.
Cu această uniformă, pentru prima dată Air France introduce şi accesorii potrivite cu ţinutele ; cizmele din piele Darchamps de culoare bleumarin puteau fi cumpărate de către stewardese şi purtate numai cu costumul de iarnă în afara aeronavei. |
1978 Carven Nina Ricci
Rochia de primavară-toamnă Carven |
În anul 1978, pentru prima dată, Air France a cerut opinia propriului personal în alegerea designului pentru noua uniformă.Noile uniforme au fost create de către case de modă precum: Gres, Carven si Ricci. Boneta a fost considerată demodată şi a fost abandonată. Culorile tradiţionale Air France albastru şi alb au fost intensificate de către roşu ‘’Tyrolean’’.
Gerard Pipart, directorul artistic al casei Nina Ricci, a fost cel care a creat costumul de iarnă. Acest costum, alcătuit din lână bleumarin, cuprindea o jachetă cu guler cu rever, o fusta evazată fixată cu o curea din piele si o cataramă ce conţinea literele ‘’AF ‘’. Propunerea lui Franckie Tacque pentru Carven a adus cea de-a treia culoare în prim plan – noua creaţie propune piese practice de culoare bleu şi alb sau roşu şi alb. A fost pentru prima dată când fusta a putut fi purtată fară jachetă. |
1987 Louis Feraud
Rochia de vară |
Dorind să îşi reinnoiască uniforma în 1987, Air France încredinţează realizarea garderobei către trei designeri : Louis Feraud, Carven si Nina Ricci.Rochia de vară a fost creată de către Louis Feraud. Este creată din bumbac şi poliester şi este disponibilă în culorile albastru, galben deschis şi roz. Rochia a fost ‘’înviorată ‘’ de un buzunar din satin, cu dungi bleumarin, roz şi galbene. Aspectul de ‘’asistentă’’ al uniformei lui Feraud aminteşte de rolul tradiţional al însoţitoarei de zbor. |
1987 Carven
Uniforme |
Cele patru elemente principale ale uniformei au fost create pentru Casa de Modă Carven de către Franckie Tacque ‘’lider în designul uniformelor în Europa’’ conform ‘’Harper’s Bazaar France’’ – septembrie 1987.Costumul de iarnă “Quatour” a fost realizat din lână creponată bleumarin, fără guler şi a fost purtat cu o bluză cu mânecă lungă din bumbac alb. Nasturii erau placaţi cu argint, iar pe ei se regăsea simbolul căluţului de mare.
Costumul de primăvară şi toamna ‘’Dauphin’’ a fost creat din lână creponată subţire, jacheta avea epoleţi şi era decorată cu nervuri verticale. Din lână bleumarin lejeră cu mâneci cu revers alb, rochia stil cămaşă ‘’Fregate’’ a fost una din piesele vedetă ale uniformei. |
1997 Nina Ricci & CarvenCostum & rochie de vară | În anul 1997, recrearea uniformei nu a apărut dintr-o nevoie urgentă. Cu toate acestea, Air France nu a dorit să işi lase echipajul fară o imagine emblematică. Astfel, compania a decis sa nu creeze o nouă uniformă de la zero, din cauza lipsei resurselor şi a timpului. Pentru a marca consolidarea parteneriatului cu Air Inter, a optat pentru ‘’combinarea’’ uniformelor celor două companii. Cămaşa Air Inter în dungi cu guler alb a devenit astfel piesa vedetă a acestei garderobe.Cele două creaţii ale casei de modă Ricci sunt rochia şi costumul de vară, existentă în trei culori: albastru Nattier, roşu şi bleumarin. Costumul de primăvară şi toamnă a fost realizat de Carven. Modelul era din lână bleumarin şi era alcătuit dintr-o fustă sau pantaloni. |
2005 Christian Lacroix
Costumul Christian Lacroix |
După 17 ani fără schimbări majore, Air France l-a ales pe Christian Lacroix pentru reîmprospătarea uniformelor companiei. Christian Lacroix a creat peste 100 de piese ce pot fi combinate.Aspectul este parizian, şic şi clasic. Culoarea de bază a rămas albastru bleumarin; aceasta în combinaţie cu albastru-gri ‘’încălzeşte ‘’ ţinuta. Pe alocuri apare şi roşul pentru a da o pată de culoare. Stewardesele poartă modele inspirate din forma căluţilor de mare la care se adaugă o dantelă pufoasă, tipică pentru design-ul elegant. Cusătura cu nervuri ce caracterizează această uniformă subliniază croiala hainelor şi accesoriile. |
Organizatorii au garantat autenticitatea uniformelor Air France prezentate la Bucureşti. Au fost aduse din patrimoniul companiei aeriene. Acestea au fost transportate în cabina avionului pe baza unor aprobări speciale şi au stat aproximativ 24 de ore pe teritoriul României. Le puteţi admira în galeria foto de mai jos!