blank

Ce naționalitate au copiii născuți într-un avion?

0 642

Mulți ne-au întrebat cum este determinată naționalitatea bebelușilor născuți în timpul zborului. Când vine vorba de copiii care se nasc în timpul unui zbor, determinarea naționalității lor ar depinde de anumiți factori. Diverse țări au principii diferite pentru acordarea cetățeniei acestor copii născuți în aer.

Problema se învârte în jurul a două concepte primare: „jus soli” (dreptul solului) și „jus sanguinis” (dreptul sângelui). Cu toate acestea, apariția nașterilor în timpul zborului este rară, dar s-au înregistrat destul de multe cazuri.

Cele mai multe companii le permit femeilor gravide să călătorească până la în cea de-a 36 săptămână de sarcină, iar din cea de-a 28-a săptămână femeia însărcinată trebuie să prezinte un document semnat de un medic în care este menționată și data orientativă la care se așteaptă ca femeia gravidă să nască, o sarcină obișnuită având 40-42 de săptămâni.

Doar o singură naștere are loc între aproximativ 26 de milioane de pasageri aerieni. Deși ar putea părea intrigant, aceste nașteri reprezintă o mică parte în comparație cu cele peste 350.000 de nașteri zilnice la nivel global”, potrivit datelor de la Condé Nast Traveller.

Părinţii unui copil care s-a născut la bordul unei aeronave pot solicita patru tipuri de cetăţenie:

  • cetăţenia ţării în al cărei spaţiu aerian a avut loc naşterea
  • cetăţenia ţării în care urmează să aterizeze aeronava
  • cetăţenia statului de origine al companiei aeriene
  • cetăţenia pe care o au părinţii nou-născutului

Țările care acordă cetățenie copiilor născuți în spațiul lor aerian

În prezent, există 33 de țări din lume care oferă cetățenie nerestricționată cu drepturi de naștere și, în esență, orice copil născut în spațiul aerian sau submarin al oricăreia dintre aceste 33 de țări este automat cetățean al unei astfel de țări, a raportat Tekedia, o platformă de știri.

Aceste țări includ următoarele: Statele Unite ale Americii, Canada, Antigua și Barbuda, Argentina, Belize, Brazilia, Bolivia, Ciad, Costa Rica, Cuba, Dominica, Ecuador, El Salvador, Fiji, Grenada, Guatemala, Guyana, Honduras, Jamaica , Lesotho, Mexic, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, Saint Kitt și Nevis, Sfânta Lucia, Saint Vincent și Grenadine, Tanzania, Trinidad și Tobago, Tuvalu, Uruguay și, în sfârșit, Venezuela”, notează Tekedia.

În Statele Unite, dacă un copil se naște într-un avion deasupra teritoriului SUA sau în spațiul său aerian, i se acordă automat cetățenia americană pe baza principiului „jus soli”. Acest principiu conferă cetățenia persoanelor născute pe teritoriul unei țări, care include spațiul aerian al acesteia.

În schimb, țări precum Regatul Unit aderă la principiul „jus sanguinis”, în care cetățenia este determinată de naționalitatea părinților. Potrivit unui raport al Simple Flying, bebelușii născuți din părinți non-britanici în timp ce zboară deasupra spațiului aerian al Regatului Unit, de obicei, nu dobândesc cetățenia britanică.

Nigeria este o altă țară care exemplifica acest scenariu; dacă părinții nigerieni dau naștere unui copil în aer peste spațiul aerian al unui alt stat suveran, copilul este eligibil pentru a primi cetățenia nigeriană, potrivit presei Tekedia.

În același caz, dacă un copil se naște din părinți nigerieni în Royal Air Maroc, care este o aeronavă înregistrată în Casablanca, Maroc, copilul poate obține cetățenia marocană.

Anumite țări, cum ar fi Argentina, Brazilia și Mexic, oferă cetățenie nerestricționată prin dreptul de naștere copiilor născuți în spațiul aerian sau pe teritoriul lor. Cu toate acestea, scenariul devine mai complex atunci când bebelușii se nasc peste apele internaționale sau în zone fără drepturi teritoriale.

În cazurile în care un copil se naște în astfel de circumstanțe și ar putea deveni apatrid, poate fi luată în considerare naționalitatea înmatriculării aeronavei. Aceasta implică faptul că bebelușul ar dobândi naționalitatea țării în care aeronava este înmatriculată, în conformitate cu Convenția Națiunilor Unite pentru reducerea cazurilor de apatridie.

În practică, nașterile în timpul zborurilor sunt neobișnuite, deoarece femeile însărcinate din al treilea trimestru de sarcină au de obicei restricții de a zbura.

De asemenea, majoritatea companiilor aeriene au politici care interzic aceste zboruri, ceea ce face ca astfel de apariții să fie destul de rare. De fapt, au fost înregistrate doar aproximativ 75 de incidente de nașteri în timpul zborului de-a lungul istoriei aviației, a arătat un raport al Simple Flying.

Au existat cazuri specifice de nașteri în timpul zborurilor, cum ar fi pe un zbor Turkish Airlines de la Istanbul la Chicago în septembrie 2021, când o pasageră din Maroc a născut. O altă naștere a avut loc pe un zbor de la Doha la Beirut în iulie 2019. Cu toate acestea, aceste evenimente sunt excepționale și, de obicei, naționalitatea copilului corespunde cu cea a părinților.

În astfel de situații intră în joc regulile menționate mai sus. De exemplu, dacă un copil se naște cu un avion militar american în timpul evacuării din Afganistan în 2021, acesta ar deține cetățenia afgană, la fel ca și părinții lor, deoarece aeronava nu este considerată o extindere a teritoriului SUA. Prin urmare, naționalitatea copilului nu este determinată doar de locul nașterii.

Leave A Reply

Your email address will not be published.