Aeroportul Iași, „auditat” politic
Ca urmare a declarațiilor făcute astăzi, 9 noiembrie 2016, de către Președintele Consiliului Județean Iași, Domnul Maricel Popa, Aeroportul Iași emite următorul comunicat:
Aeroportul Iași, „auditat”
Constatam cu mare dezamagire incalcarea flagranta a normelor imperative privind auditul intern si transformarea unei activitati ce ar fi trebuit sa aiba rol de indrumare, conform cartei auditului, intr-o actiune de represiune.
Aeroportul International Iasi este unul dintre exemplele pozitive de dezvoltare in aviatie la nivel mondial, cu performante inregistrate ce depasesc cu mult alte cazuri de succes.
Cel mai recent exemplu este raportul Airports Council International din 7 noiembrie 2016 (atasat acestui comunicat, in care Aeroportul Iasi este lider la categoria sa (aeroporturi care inregistreaza sub 1 milion de pasageri anual) in ceea ce priveste dezvoltarea anuala comparativa si cresterea constanta a numarului de pasageri.
Astazi, Aeroportul Iasi este victima unei ingerinte politice fara precedent, prin folosirea cu rea credinta si in mod abuziv a resurselor publice aflate in posesia Consiliului Judetean Iasi.
Se confirma ca demersurile noului Presedinte al Consiliului Judetan Iasi sunt exclusiv revansarde si constau in blocarea planurilor de dezvoltare a Aeroportului Iasi, dar si in eforturile disperate de a stirbi imaginea publica pozitiva in legatura cu activitatea desfasurata in cadrul regiei.
In perioada iunie-noiembrie, Consiliul Judetean Iasi, prin noul Presedinte, a blocat sistematic toate demersurile firesti venite din partea regiei, a atacat public orice actiune desfasurata de catre Aeroport.
Ca entitate auditata de Consiliul Judetean Iasi, Aeroportul Iasi ar fi trebuit, conform legii, sa fie primul care sa primeasca draftul raportului de audit, pentru a face observatiile/contestatiile de rigoare.
Acest demers de „auditare” a regiei nu a urmarit nicio clipa pista de audit comunicata, ci s-a dovedit a fi un instrument de terfelire a imaginii Aeroportului, singura investitie locala notabila, care a adus in Iasi plus valoare in ultimii 4 ani.
Tipologia unica si deplasata in care s-a desfasurat aceasta misiune de audit, de catre persoane ce au demonstrat in nenumarate randuri, paradoxal, ca nu cunosc dispozitiile legale aplicabile regiei autonome, pe de o parte, si specificul activitatii aeroportuare ca activitate comerciala, pe de alta parte, a fost una sustinuta in permanenta de jigniri personale la adresa salariatilor regiei, de acuze verbale complet nefondate, de opinii ce au depasit si depasesc cu mult sfera de desfasurare a misiunii.
Fara a fi considerata o exagerare, intreaga activitate de dezvoltare a Aeroportului Iasi a fost paralizata, timp de aproape doua luni, intr-un mod complet neprofesionist si abuziv, salariatii regiei aflandu-se de cele mai multe ori in situatia de a renunta la desfasurarea activitatilor curente intrucat auditorii, incalcand procedura stabilita de comun acord, descindeau in birourile regiei, oprind salariatii din orice activitate, pentru a le raspunde la intrebari, multe dintre ele cu adevarat halucinante.
Astfel, printre multiplele intrebari si opinii exprimate de catre auditori s-a regasit acuzatia ca Aeroportul Iasi are un compartiment de marketing.
Se pare ca acest lucru este de neacceptat pentru auditorii CJ Iasi, pentru care promovarea Aeroportului Iasi trebuia facuta exclusiv in Iasi, nu in intreaga regiune, pentru ca aeroportul este doar al Judetului Iasi.
In opinia acestor angajati ai CJ Iasi, pentru prestarea unor servicii, printre care si momentele artistice dedicate pasagerilor, regia ar fi trebuit sa intocmeasca note de intrare-receptie, salariatii regiei ar fi trebuit sa viziteze si sa fotografieze zilnic, cu data vizibila, toate panourile de promovare din regiunea Moldovei, pentru a face dovada existentei lor, materialele uzuale de promovare a curselor (flyere, brosuri, stegulete etc.) distribuite pasagerilor sau invitatilor trebuiau impartite doar persoanelor care isi dadeau datele de identificare, toate e-mailurile sau discutiile comerciale uzuale ar fi trebuit documentate prin minute de sedinta, printate si arhivate, s.a.m.d.
Este inacceptabil ca in 2016, cand institutiile publice incearca sa se adapteze cerintelor lumii moderne, sa existe functionari publici de executie, care sa faca dovada lipsei de cunoastere elementare privind legislatia si specificul entitatilor ce le auditeaza, facand confuzii nepermise intre institutii publice cu rol de deservire a cetatenilor si intreprinderi publice ce desfasoara activitati cu scop exclusiv comercial intr-o piata concurentiala.
Intrucat R.A. Aeroportul Iasi nu a intrat in posesia niciunei variante a draftului de raport de audit, neavand acces la concluzii oficiale, precizam ca opiniile prezentate se bazeaza exclusiv pe discutiile, interviurile si comunicarea dintre auditorii desemnati si salariatii regiei.
Toate precizarile facute astazi, in conferinta de presa, de catre noul presedinte al Consiliului Judetean Iasi, reprezinta concluzii eronate, nesustinute in realitate de documente, sunt proprii interpretari ale legislatiei de catre functionari publici ce nu au avut minima pregatire sa auditeze un domeniu atat de vast, precum cel aeroportuar.
Aceste interpretari vor fi demontate si inlaturate una cate una, pe calea procedurala, instituita de legiuitor. Iar faptul ca se prezinta aceste asa-zise „concluzii”, in lipsa observatiilor oficiale ale regiei aeroportuare, arata ca atat echipa de audit, cat si Presedintele Consiliului Judetean Iasi nu au urmarit decat prejudicierea imaginii Aeroportului Iasi.
Pentru toate aceste actiuni, R.A. Aeroportul Iasi isi rezerva dreptul de a ii actiona in justitie, chemandu-i sa raspunda solidar pentru incalcarea cu rea credinta a atributiilor ce le revin.
Totodata, se impune analiza planului subiectiv de derulare a acestei misiuni de audit, intrucat, din studierea informatiilor publice existente pe website-ul CJ Iasi, am constatat ca seful direct al celor care au desfasurat acest audit intr-un mod cu totul neprofesionist si cel care a coordonat aceasta misiune este o persoana apropiata de actualul Presedinte al Consiliului Judetean Iasi, acesta din urma angajandu-l la firma proprie, pe o functie de conducere, in urma
cu cativa ani. CV-ul in cauza il gasiti atasat in prezentul email.In ciuda acestor lovituri aplicate tocmai de catre Consiliul Judetean Iasi, rezultatele inregistrate de Aeroportul International Iasi sunt incontestabile – regia a inregistrat profit pentru prima data in istoria sa, reusind sa deschida 23 de destinatii noi, in conditiile in care in urma cu patru ani existau doar o ruta interna si una externa regulata.
Daca in 20 de ani nu s-a schimbat nimic, iar in patru ani s-au schimbat atatea lucruri in bine, inseamna ca s-a intamplat ceva – echipa si management performant. Viziune si vointa. Sprijin, si nu piedici din partea Consiliului Judetean Iasi.
„Nicaieri in lume nu cred sa mai existe un caz similar, in care tocmai cel chemat sa sustina o activitate, si anume presedintele autoritatii tutelare a aeroportului, Domnul Popa vine si incearca disperat sa distruga o imagine pozitiva construita in atatia ani, cu eforturi de neimaginat pentru Domnia Sa. Stiu ca persoana aceasta si-a luat angajamentul de a distruge imaginea pozitiva a aeroportului inca din prima sa zi de activitate, iar „prestatia” sa in aceste luni confirma intrutotul ceea ce spun. Singura actiune a dumnealui, legata de Aeroport, a fost sa trimita aici un control general care sa verifice intreaga mea activitate, incepand cu prima mea zi de lucru la Aeroport. Ma asteptam sa lupte pentru un nou drum de acces spre Aeroport, dar nu a facut nimic in acest sens, ma asteptam sa lupte pentru a nu fi puse in pericol operatiunile aeriene, prin amplasarea Spitalului Regional langa aeroport, insa Domnia Sa, dimpotriva, a facut tot ce poate sa il pozitioneze acolo.
Ma mai asteptam sa raspunda solicitarii mele inca de acum patru luni, de a gandi impreuna un nou plan de dezvoltare a aeroportului, de a gasi solutiile de finantare pentru investitiile viitoare, insa nici aici nu a avut buna credinta sa faca ceva. Nu ii pasa ca pasagerii nu mai incap deja in terminale si ca anul viitor traficul va continua sa creasca foarte mult, nu ii pasa ca echipamente de milioane de euro stau afara in ploaie si soare, pentru ca el nu doreste sa avizeze constructia unui garaj, nu ii pasa ca sunt zile in care, din cauza drumului dificil de acces spre/dinspre aeroport, pasagerii ajung in ultimul moment la check-in. Si, in general, vad ca nu ii pasa ca toate aceste aberatii prezentate astazi triumfalist fac rau Aeroportului Iasi infinit mai mult decat crede Domnia Sa ca fac persoanei mele, si ca astazi le spune STOP companiilor aeriene! Cum vor raspunde toti cei care astazi au lovit complet iresponsabil in singura investitie din Iasi, laudata de Comisia Europeana?
Evident ca toate „concluziile” prezentate astazi pe picior sunt aberante si eronate, iar opinia publica nu are rabdarea sa analizeze in amanunt aceste lucruri. La nivelul diplomatiei publice insa, aceste atacuri produc pagube. Dupa distrugerea aurei FILIT, doar aeroportul mai ramasese aparent necontaminat de dispute politice. Acum, punem cruce si acestui proiect. Nimeni nu a mai stat cu mintea la deschiderea de noi rute in aceste luni, mai toti salariatii au fost pe rand rugati, solicitati si apoi presati de catre echipa de audit sa spuna lucruri care sa incrimineze.
Noi inca asteptam oficial acest raport de audit, pentru a putea afla ce nu au vrut sa inteleaga acesti domni si pentru a demonta oficial toate aceste aberatii. Consider ca reforma administratiei publice trebuie sa inceapa astazi mai degraba cu functionarii publici de executie, care isi exercita atributiile cu rea credinta intrucat un sistem public sanatos inseamna ca, indiferent cine conduce o institutie, functionarul de executie sa respecte atributiile din fisa sa de post si Codul de Conduita al functionarului public, in niciun caz comenzi politice. Anul acesta, in februarie, s-a lansat la nivel central „Comisia de tăiat hârtii”, o inițiativă de debirocratizare a aparatului public, prin preluarea în mod constant a sugestiilor de la publicul larg. La Iasi, din iunie, Domnul Maricel Popa a lansat „Comisia de taiat capetele care nu au produs hartii”, o initiativa de inlaturare a adversarilor sai politici, indiferent de performantele profesionale.
In final, ma declar profund indignat de faptul ca toate aceste actiuni s-au intamplat pentru ca nu am acceptat sa ma inchin in fata noii conduceri, ca nu ii impartasesc doctrinele politice si ca nu am dorit sa pazesc umil usa biroului sau,” a declarat Marius BODEA, Presedintele Consiliului de Administratie al Aeroportului International Iasi.
Când interesele politice sunt peste interesele normale ale cetățenilor. Și când ideologiile nu sunt compatibile. Să sperăm la lucruri pozitive și frumoase la Aeroportul IAȘI.