Aviația comercială europeană își pune bazele în SAF
Zilele acestea are loc Connecting Europe Days, evenimentul emblematic al mobilității în Europa, care are loc la Lyon, Franța. Evenimentul este organizat de Comisia Europeană în colaborare cu Președinția franceză a Consiliului Uniunii Europene.
Evenimentul a debutat pe 28 iunie cu o conferință în cadrul aeroportului Lyon-Saint Exupéry la care am luat și noi parte, grație invitației Wizz Air. Cu ocazia aceasta, Wizz Air a marcat operarea primului zbor ”verde”, Lyon – București, folosind combustibil sustenabil pentru aviație (SAF).
SAF este cel mai mediatizat combustibil alternativ
Dar acest zbor nu a fost unic. Pe 28 iunie, nu mai puțin de 11 zboruri, operate de Air France, KLM, Easyjet, Wizz Air, Transavia, Vueling și Lufthansa, au fost alimentate cu acest combustibil sustenabil pentru aviație.
În acest moment, aviația comercială europeană își pune bazele SAF (Sustainable Aviation Fuels) pentru a reduce emisiile de CO2. Evident că e greu să ajungem la emisii Zero CO2 până în 2050, iar Joel Navaron, Director Aviație TotalEnergies a făcut o glumă și a spus: combustibilul cu emitere zero de CO2 este cel pe care nu-l consumăm.
Pentru ca aviația să reducă cât mai mult posibil emisiile de CO2, se merge pe două direcții. Toți ochii sunt ațintiți spre noile avioane și noile generații de aparate de zbor. Conform producătorilor, aeronavele de ultimă generație vor avea consum de carburant redus cu până la 20%, ceea ce înseamnă o reducere a emisiilor de CO2 cu până la 20% pe trafic echivalent.
Cealaltă direcție ține de combustibil și căutarea de alternative. Se dorește ca aviația să renunțe la kerosenul obținut din petrol și să se meargă mai mult pe variantele alternative. Combustibilul durabil pentru aviație (SAF) este cel mai mediatizat combustibil. Conform estimărilor, în 2025 se vor putea produce 5 miliarde de litri de SAF, echivalentul a 2% din consumul global. Ca o comparație, în 2021 s-a produs doar 125 de milioane de litri de SAF, echivalentul a 0.1% din consum.
”SAF este astăzi cea mai potrivită soluție pentru reducerea amprentei de carbon a companiilor aeriene.” JOEL NAVARON, DIRECTOR TOTALENERGIES AVIATION
SAF-ul folosit pe 28 iunie a provenit de la TotalEnergies, obținut în biorafinăria sa din La Mède (Bouches-du-Rhône) și fabrica sa din Oudalle (Seine-Maritime). SAF se obține din ulei de gătit folosit care se amestecă cu 30% combustibil fosil (tradițional) Jet-A1. Combustibilul sustenabil pentru aviație, care a fost folosit la zborurile speciale din 28 iunie, a făcut posibilă reducerea emisiilor de CO2 ale acestor zboruri cu aproape 27%.
Din păcate, va mai trece multe luni până când SAF va fi disponibil pe un număr semnificativ de aeroporturi. Și legislația europeană este în lucru în această direcție, cu propuneri de fonduri pentru aviația durabilă. În acest moment, SAF este mult mai scump față de combustibilul tradițional, iar autoritățile au ca obiectiv reducerea decalajului de preț dintre kerosen și SAF.
În România, OMV Petrom va începe producția de combustibil sustenabil pentru aviație (SAF) la Petrobrazi. Posibil ca din acest an, SAF va fi disponibil și pe aeroporturile din România. Logistic vorbind, mai e cale lungă până când SAF va fi ușor de produs, transportat, depozitat și alimentat.