Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila – drumul lung de la promisiune la creație!

Povestea podului suspendat peste Dunăre de la Brăila a început pe vremea lui Ceaușescu, prin anii 1980. Regimul comunist din acele vremuri dorea să construiască mai multe poduri peste Dunăre și promitea că toate regiunile țării vor fi conectate cu șosele de mare viteză.

Podul peste Dunăre la Brăila – o promisiune veche de 40 de ani

Doar că podul peste Dunăre de la Brăila a rămas la stadiul de promisiuni vreme de mai bine de 40 de ani. Chiar și după revoluție, campaniile electorale prevedeau în programa de guvernare construirea acestui pod. Oamenii au sperat și au votat vreme de zeci de ani. Au sperat că va veni vremea când Județul Tulcea va fi conectat de Județele Brăila și Galați printr-un pod, un simplu pod ce va scurta durata călătoriilor spre acest colț de țară cu multe zeci de minute.

Cei ce locuiesc în Măcin – Brăila – Galați și zona de nord a Dobrogei cu siguranță știu ce înseamnă să stai uneori la cozi interminabile pentru a trece cu bacul la Brăila sau Galați. Să nu mai vorbim de condițiile grele pe timp de iarnă, când gerul și vânturile puternice blochează bac-urile.

După zeci de ani de promisiuni, iată că pe 15 ianuarie 2018 a fost semnat contractul pentru înfăptuirea mărețului pod. Grupul de firme Astaldi – IHI Infrastructure Systems a câștigat licitația mult contestată de a construi podul suspendat peste Dunăre la Brăila.

Podul peste Dunăre de la Brăila este un pod rutier suspendat aflat în construcție între municipiul Brăila (județul Brăila) și satul Smârdan (județul Tulcea) din România. Acesta face parte din Masterplanului General de Transport. Podul figurează ca parte a drumului expres Buzău – Brăila – Tulcea – Constanța, drum planificat a se realiza în perioada 2020–2030 și care va conecta nordul Munteniei și sudul Moldovei de nordul Dobrogei de Nord.

Podul suspendat peste Dunare – Mihai Mugurel

Date tehnice pentru Podul suspendat peste Dunăre la Brăila

Podul suspendat va avea o lungime totală de de 1.974,30 m, o deschidere centrală de 1.120 metri și două deschideri laterale de 489,65 si 364,65 metri. Gabaritul pe verticală al podului va fi de 38 m de la nivelul de inundații maxim, îndeplinind astfel criteriile de navigație pe Dunăre. Sistemul de suspendare cuprinde un cablu principal și tiranți verticali de legatură între tablier și cablul principal, iar blocurile de ancorare sunt integrate în teren și sunt localizate în afara digurilor Dunării.

Lățimea totală a podului suspendat de la Brăila este de 31,70 metri. Calea pe pod va avea 22,00 metri și va fi alcatuită din 4 benzi de circulație de câte 3,50 m lațime fiecare, 4 benzi de încadrare de câte 0,5 m lațime, două acostamente de 1,50 m lățime și o zonă mediană cu lățimea de 3,00 m. La acestea se adaugă, de o parte și de alta, 2 benzi adiționale pentru trafic pietonal, biciclete și întreținere, trotuarele având lațimi de câte 2,80 m fiecare.

Podul suspendat peste Dunare – cea mai înaltă construcție din România

La ridicarea pilonilor podului peste Dunăre s-a avansat aproape 2m, în fiecare zi. Turnarea pilonilor s-a facut în sistem continuu. Sistemul de cofrare a fost ghidat prin laser și a permis turnarea continuă a pilonilor astfel încât s-a lucrat 24 de ore din 24, 7 zile din 7. Cele două picioare ale podului, care au fiecare 192,64 metri, sunt practic cele mai înalte construcții din România (dincolo de coșuri de fum sau antene).

Cablurile uriașe de oțel, care vor susține tablierul podului, vor fi formate din 81000 de kilometri de fir de oțel. Firele vor fi împletite și vor forma 16 toroane care vor alcătui două cabluri cu o lungime de doi kilometri fiecare. Greutatea totală a celor două cabluri este de peste 6.700 tone.

Podul va avea 86 de segmente ale tablierului metali

Fiecare cablu are 60 de centimetri în diametru și va susține tablierul metalic cu ajutorul tiranților. Pe fiecare mal, cablurile se vor ancora în câte un bloc de ancoraj. Fiecare segment al tablierului metalic are o greutate medie de 250 de tone. În total vor fi 86 de segmente ale tablierului metalic care cântăresc în total peste 20.800 tone.

La podul de la Brăila va funcționa un sistem de dezumidificare a tuturor ansamblurilor podului, inclusiv a tablierului metalic și a cablurilor. Cablurile vor fi izolate pe exterior cu o protecție care asigură etanșeitatea, iar aerul din interior va fi permanent dezumidificat și monitorizat astfel încât să se asigure un mediu anticoroziv.

În mod normal, lucrarea ar trebui să fie gata în 2023, însă există promisiuni care spun că vom putea călători pe Podul Suspendat peste Dunăre la Brăila până la finalul lui 2022.