Zboruri anulate sau întârziate? Vezi ce drepturi ai și compensațiile aferente

3 4.700

Aviația comercială e în creștere. Sute de mii de zboruri sunt operate zilnic. În timp ce eu scriu acest articol, milioane de pasageri sunt simultan în avioane, zburând spre destinațiile visate. Alte milioane de pasageri sunt în aeroporturi, așteptând îmbarcarea spre noi destinații. Printre ei poți fi și tu, cititorul de AirlinesTravel.ro

Călătorești de plăcere, forțat de diferiți factori sau în interes de business. Își planifici călătoria cu mult timp înainte, în funcție de scopul călătoriei, de destinația aleasă și de ofertele găsite la agențiile de turism sau companiile aeriene. Călătorești singuri, cu persoana iubită sau cu prietenii.

În orice ipostază te-ai afla, călătoria ta începe cu drumul! Pentru un zbor liniștit, noi îți recomandăm câțiva pași simpli de urmat. Sunt o parte dintre îndatoririle tale ca pasager.

Zboruri anulate sau întârziate?

Însă, nu mereu totul decurge perfect. Dacă ești un călător activ, cu siguranță te-ai lovit de zboruri anulate, întârziate sau de refuz la îmbarcare. Sunt acele momente neplăcute, care pot strica o călătorie. Fără să stai pe gânduri, ai blamat compania aeriană. Poate ai luat decizia să schimbi operatorul aerian în speranța că totul va fi mai bine. Însă ai făcut și o plângere pentru a-ți câștiga drepturile?

drepturile-pasagerului-transport-aerian

Ca pasager european al transportului aerian, ai drepturi. Drepturile pasagerilor în cazul refuzului la îmbarcare, anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor au fost stabilite prin Regulamentul 261/2004 al PARLAMENTUL EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI UNIUNII EUROPENE.

Regulamentul este stufos și scris într-un limbaj de lemn. Așa că încerc să punctez elementele esențiale.

Dacă în călătoria ta ai parte de zbor întârziat, de zbor anulat sau refuz la îmbarcare, află că poți avea dreptul la asistență din partea operatorilor de transport aerian. Dacă zborul tău înregistrează întârzieri de peste 2 ore, ai dreptul la mese și băuturi răcoritoare gratuite, ceea ce probabil că nu este o noutate.

Vezi ce drepturi ai și compensațiile aferente!

Însă, nu toți pasagerii știu că, dacă zborul are întârziere de peste 3 ore sau anulat, pot solicita și o compensație financiară cuprinsă între 250 EURO și 600 EURO:

(a) 250 EUR pentru toate zborurile de 1 500 kilometri sau mai puțin;
(b) 400 EUR pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1 500 kilometri și pentru toate
zborurile cuprinse între 1 500 și 3 500 kilometri;
(c) 600 EUR pentru toate zborurile care nu se încadrează la literele (a) sau (b).

Însă drepturile tale se termină când încep drepturile companiilor aeriene. Există câteva situații când companiile aeriene nu datorează compensații pasagerilor. De exemplu, dacă ești informat cu cel puțin două săptămâni înainte de plecare că zborul a fost anulat, nu ai dreptul să soliciți despăgubiri.

Dacă ai parte de zboruri anulate, zboruri întârziate sau refuz la îmbarcare, nu ezita să-ți soliciți drepturile. Dacă nu ai răbdare să citești și să verifici dacă ești sau nu eligibil pentru compensații, apelează la specialiștii din domeniu.

intarziere.ro

Noi am stat de vorbă cu Marian si Alexandra, un avocat și o fostă însoțitoare de bord, care au lansat site-ul intarziere.ro, tocmai pentru a oferi asistență pasagerilor cu astfel de probleme:

“Ideea ne-a venit în vara acestui an, pe când Alexandra încă lucra în strainatate. Fiind la distanță, ne vedeam foarte rar, de cele mai multe ori când avea curse în Europa sau cand avea câteva zile libere și zbura în România. Ei, odată a venit doar pentru 2 nopți acasă. Ca să mai căștigăm puțin timp, a ales zborul de întoarcere cu o companie low-cost, care zbura direct în Emirate, ca să ajungă cât mai aproape de următorul zbor pe care îl avea pentru serviciu”, ne povestește Marian.

“Zborul meu a întârziat atât de mult încât nu am mai ajuns la timp pentru o cursă de New York. Marian mi-a spus să stau liniștită, să le scriu celor de la companie despre situație, pentru că se da despăgubiri pentru asemnea situații. Ar fi fost perfect, pentru că eu pierdusem deja bani pentru că nu am ajuns la timp pentru job. Așa că le-am scris un mail”, continuă Alexandra.

“M-a șocat tupeul companiei. Deși în cazul ei trebuiau sa-i achite 400 EURO cash, ei s-au oferit să-i deconteze cheltuielile din aeroport, o cafea și un sandwitch. Așa ca le-am răspuns eu la mail, în care le-am spus clar care sunt drepturile unui pasager și că au termen 7 zile să plătească compensația prin bancă, altfel îi acționăm în judecată. Bineințeles, în câteva zile banii erau în cont”, încheie Marian.

Uneori, oricât de cetățeni europeni am fi, avem nevoie de asistență juridică de specialitate. Apelând la serviciile unei firme specializate, nu mai trebuie să-ți bați capul. Cei avizați au grijă să se informeze corect despre zborul anulat sau întârziat, să solicite drepturile legale care ți se cuvin, să facă înștiințările, somațiile, inclusiv acțiuni în instanță dacă este cazul.

Evident că acest serviciu nu e gratis, existând un comision pe care site-ul și-l oprește doar din compensațiile primite. Deci este și interesul lor să lupte pentru compensațiile maxime legale, pe sistemul “no win – no fee”.

3 Comentarii
  1. Andrei says

    Eu am zburat acum 1 an si ceva cu British Airways din elvetia catre LHR si am fost anuntat de anularea zborului cu 28-29 h inainte(nici nu stiu daca a fost anulat defapt sau a fost overbooked;ei sustineau anularea desi inca se mai vindeau bilete;ziceau ca n-au avut timp sa scoata oferta din program) si am fost reprogramat pt o cursa din cursul zilei urmatoare.As fi putut cere despagubiri de 250 eur/pers sau hotel(zbor intarziat cu o noapte) si mancare?

    1. Sorin Rusi says

      Andrei, am vorbit cu Marian!

      Raspunsul este urmatorul: ”Da, poate cere 400€ chiar. Daca noaptea in plus a stat pe banii lui si mai are chitante, poate cere si banii respectivi.

      Catch-ul este aici: daca British nu plateste de buna voie si nici nu accepta vreo forma de arbitraj online, nu-i putem da in judecata in Romania pt ca dreptul e prescris pe legislatia noastra.

      Dar nu costa nimic sa incerce!”

      Data viitoare sa actionezi mai repede! 😀

      1. Andrei says

        Multumesc frumos pt raspuns!Eu am vorbit chiar in seara anularii cu un cunoscut caruia i s-a intamplat acelasi lucru;el a primit despagubirea de 250 eur,dar mi-a spus ca a PLATIT O SUMA LA REZERVARE care ii asigura despagubirea in caz de intarziere sau anulare(a zburat cu lufthansa).Eu nu am achizitionat un astfel de serviciu.Ce as fi putut face,tinand cont ca era seara cand am ajuns la aeroport-11PM,la aeroprt nu era niciun angajat BA,iar zborul nou programat era la 6 AM?De incercat cred ca as mai putea si acum 🙂

Leave A Reply

Your email address will not be published.