blank

Zborul 214 Asiana Airlines şi ratarea aterizării avionului Boeing 777-200ER pe pista 28L a aeroportului din San Francisco (foto / video)

7 2.620

Update 10:49: În momentul aterizării, la manşa avionului se afla pilotul Lee Kang-Gook cu 9793 ore de zbor pe aeronave de tip Boeing 737, 747 şi Airbus A320, inclusiv 43 de ore pe Boeing 777. Copilot era Lee Jeong-min, cu 12842 ore de zbor, inclusiv 3220 ore pe Boeing 777.

Un purtător de cuvânt Asiana Airlines a declarat că pilotul care se ocupa de aterizarea aeronavei avea puţine ore de zbor pe acest tip de avion şi era pentru prima dată la San Francisco.

–––––––––––––––––––

După aproximativ 24 de ore de la producerea nefericitului accident înregistrat pe aeroportul din San Francisco, putem creiona cadrul în care avionul Boeing 777-200ER Asiana Airlines a ratat aterizarea. Totul este bazat pe declaraţiile oficiale, imaginile apărute în presă, dar şi pe informaţiile din cutiile negre ale avionului.

BOlI8i6CIAASDaI

Boeing 777-200ER Asiana Airlines la aterizare

Aeronava Boeing 777-200ER Asiana Airlines, ce efectua zborul 214 Seul – San Francisco şi care avea 307 persoane la bord (16 membri ai echipajului şi 291 de pasageri), a primit aprobarea de aterizare pe pista 28L a aeroportului din San Francisco. Condiţiile meteo erau foarte bune. Trebuia să fie o aterizare obişnuită, normală şi nimic nu anunţa accidentul. Avionul se comporta bine şi avea revizia tehnică la zi.

În mod normal, viteza pentru aterizare este de aproximativ 137 de noduri (253 km/h), dar datele înregistrate de FDR (Flight Data Recorder) (una dintre cutiile negre) arată o viteză mult mai mică. Deborah Hersman, preşedinte NTSB (National Transportation Safety Board), a declarat că avionul zbura cu mult sub viteza normală pentru approach.

Conform informaţiilor din CVR (Cockpit Voice Recorder) (una dintre cutiile negre), cu 7 secunde înainte de impact, unul dintre piloţi a solicitat creşterea vitezei. Dar nu a fost suficient. Cu 4 secunde înainte de impact, s-a activat „Stick shaker” care avertiza sonor şi prin vibrarea manşelor că avionul zboară prea încet. Cu 1.5 secunde înainte de impact, pilotul a solicitat un go around şi a turat motoarele la maxim, dar a fost mult prea târziu.

Impactul avionului Boeing 777-200ER Asiana Airlines cu digul

Avionul a lovit digul aflat în capătul pistei, iar coada s-a desprins. În urma impactului, a cedat şi trenul de aterizare, iar motorul stâng s-a desprins de aripă. Corpul aeronavei s-a târât pe burtă şi s-a oprit în partea stângă a pistei. Conform imaginilor filmate de un amator, corpul principal al aeronavei a fost la un pas de a se răsuci pe plafon.

(sursa video: CNN)

După ce s-a oprit, pasagerii au fost evacuaţi pe tobogane, mulţi dintre aceştia fiind cu leziuni grave.

evacuare avion boeing 777 asiana airlines

(sursa foto: David Eun, vicepresedinte executiv Samsung)

Bilanţul accidentului

Conform ultimelor rapoarte, 2 persoane au decedat, 182 de persoane au fost spitalizate şi 123 au scăpat fără leziuni. Dintre cele spitalizate, sunt cazuri de paralizie şi arsuri, dar sunt în viaţă. A fost un miracol faptul că n-au existat mai multe persoane decedate. Avionul a luat foc la puţin timp după prăbuşire.

(sursa foto: CNN)

Oficialii NTSB au declarat că sistemul ILS (Instrument landing system) al aeroportului din San Francisco nu funcţiona în ziua accidentului, acesta fiind oprit încă din 1 iunie. Chiar şi aşa, avionul era echipat corespunzător pentru aterizare fără ajutorul instrumentelor.

Deborah Hersman a declarat că va fi un drum lung de parcurs în această anchetă. Vor fi analizate toate informaţiile şi toate pistele pentru a se stabili cu exactitate cauzele care au dus la producerea accidentului. Nu sunt excluse erorile de pilotaj, dar nici posibelele defecţiuni ale aeronavei. La fel de bine, sistemele ILS şi PAPI (Precision Approach Path Indicator) pot juca un rol important.

În momentul aterizării, la manşa avionului se afla Lee Jeong-min, copilot cu 12387 ore de zbor, inclusiv 3220 ore pe Boeing 777. Pilotul era Lee Gang-guk cu 9793 ore de zbor, inclusiv 43 de ore pe Boeing 777.

Boeing 777 rămâne favoritul meu

Dacă analizăm accidentul din alte unghiuri, putem desprinde şi alte concluzii. Consider că acţiunea de go around iniţiată cu 1.5 secunde înainte de impact a salvat multe vieţi. Avionul a reuşit să câştige puţină altitudine şi astfel a fost evitată lovirea mai dură cu digul.

Cu toate că accidentul a fost unul violent, care a implicat şi incendiu la bord, acesta s-a soldat cu doi morţi, 182 de răniţi şi 132 de persoane fără leziuni. Putea fi şi mai rău, dar evacuarea a fost făcută rapid.

Boeing 777 rămâne un favorit. De remarcat faptul că fuselajul avionului a rămas întreg. Coada s-a desprins imediat după impact, trenul de aterizare la fel, dar corpul aeronavei a rezistat foarte bine. Cred că este primul accident major în care este implicat un 777. Acest model a fost introdus în serviciul operaţional începând cu 1995.

Aşteptăm finalizarea anchetei şi decizia finală.

7 Comentarii
  1. Nicky Predescu says

    Oare ce a declasat incendiul in partea de sus a juselajului…?

  2. Sorin Rusi says

    Inca se mai fac cercetari. Ideea e ca impactul a fost destul de violent. Din cauza vitezei, avionul s-a ridicat putin de la sol si s-a rasucit 360 de grade. Au fost scantei, motoare tarate pe pista…

    Ca o parere personala, cred ca incendiul a fost declansat din zona motorului stang, mai exact cand acesta s-a desprins de aripa.

    Dar asteptam oficial finalizarea anchetei.

  3. Alex says

    Ca si in cazul multor altor accidente aviatice, probabil ca cea mai mare parte de vina este o eroare de pilotaj, o greseala umana 🙂

    1. Sorin Rusi says

      Alex, cred acesta va fi verdictul. Avionul zbura prea jos si prea incet. Probabil ca mai multi factori minori au dus la setari gresite…

Leave A Reply

Your email address will not be published.