Scandalul standului României de la Târgul de Turism din New York
România este una dintre cele mai bogate țări din Europa și poate chiar din lume când vine vorba de oportunități turistice. Avem o țară bogată în numeroase forme de relief (munți, dealuri, podișuri, câmpii), dar și în obiective turistice (castele și palate, orașe muzeu și multe altele). România are zeci de kilometri de litoral, dar și renumita Delta Dunării. Cu toate acestea, România este pe ultimul loc în Europa la atras turiști străini.
După 1989, numărul turiștilor străini care au venit în România a scăzut de la un an la altul. În 2021, România a fost vizitată de 840 000 de turiști străini, însă numărul real al acestora este mult mai mic. Conform unui articol publicat de ZF.ro, circa 640.000 s-au cazat în unităţile de cazare din Bucureşti şi oraşele reşedinţă, număr care arată călătoriile de business, categorie diferită faţă de turismul de leisure.
Numărul turiștilor străini este în scădere, cu toate că autoritățile din România anunță cu surle și trâmbițe participarea la zeci de târguri de turism organizate în Europa și în lume. Problema e că aceste participări la târgurile de turism au relevanță zero atâta timp standurile sunt triste, precum cel de la Târgul de Turism de la New York.
Mai multe organizații de profil din România, dar și reprezentanți din turism, au sancționat derapajul de la New York. Standul României de la Târgul de Turism de la New York, prezentat sub sloganul „Explore the Carpathian garden”, a generat un imens scandal. Organizatorii au postat pe rețelele sociale o fotografie care înfățișează un stand sărăcăcios al țării noastre, în contrast cu spațiile amenajate de alte state care își prezentau creativ oferta turistică.
Standul României a însemnat practic o masă, patru scaune, broșuri și câteva poze printate la calitate slabă și expuse pe o perdea neagră. În plus, sloganul de prezentare a fost titrat greșit, în timp ce poza de prezentare a standului ar fi fost folosită fără acordul autorului. Traian Bădulescu, purtător de cuvânt al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism, critică dur lipsa de profesionalism a organizatorilor standului, citat de rfi.ro.
Personal cred că ne-am făcut de râs la New York, ne-am făcut de râs și la EXPO 2020 din Dubai, dar și la alte târguri de profil. Și cu toate acestea, autoritățile continuă în prostia lor și nimeni nu-și asumă eșecul, nimenu nu demisionează, nimeni nu vine să justifice sumele cheltuite inutil. Când am văzut fotografia de la New York, am fost deranjat de nepăsarea celor ce stăteau țanțoși în poză și despre faptul că ei erau mândri cu această capodoperă.
La început i-am acuzat de nepăsare și prostie, dar cred că de fapt asta e turismul real din capul lor și al multora din sistemul administrativ de stat. Atât se poate! Degeaba ne zbatem noi ca publicație de presă online să prezentăm partea frumoasă a României, degeaba se zbat agențiile de turism din mediul privat să aducă turiști în România, degeaba luptă ghizii, hotelierii și reprezentanții HoReCa să prezinte România ospitalieră, dacă autoritățile atât știu și pot, atât se pricep. Asta demonstrează cât de incapabil este statul român în sectorul turismului.
Punctual pe standul de la New York, am înțeles că toată mascarada a costat 8000 de dolari, iar draperia neagră a fost asigurată de organizatori. Dar chiar și așa, se puteau face mult mai multe pentru România într-un buget restrâns, față de acele printuri penibile, mici, de slabă calitate a unor fotografii folosite fără acordul fotografilor.
De exemplu, puteau printa câteva fotografii (cu drept de folosință) reprezentantive cu România la un format mult mai mare cât să acopere draperia neagră. Puteau sa folosească 2-3 televizoare mari pe care să ruleze filme cu imagini din România, cum ar fi ”România sălbatică”. Puteau îmbrăca masa într-un alt material mai colorat, poate chiar în culorile drapelului României și tot era mai bine. Cel puțin ieșeau din imaginea macabră de priveghi.
Dar nu, nu s-a strofocat nimeni să aibă idei. Clar acolo au fost oameni fără experiență în turism și au vrut doar să bifeze o cheltuială inutilă din bani publici. Au încasat diurna, poate și ceva pe lângă, au făcut o fotografie ca să justifice prezența și aia a fost participarea României la Târgul de Turism de la New York.
Scenarii similare s-au înregistrat și cu ocazia altor târguri de turism. Participă oameni fără pregătire, care nu au idei de a promova România turistică, participă oameni cărora nu le pasă să promoveze România, ci doar să bifeze o plimbare internațională. În tot acest timp, România este tot mai puțin vizitată de turiștii străini.
În consecință, nu sunt turiști, nu există nici bugete alocate din partea ministerului de resort pentru a promova România. De 30 de ani ne învârtim în cercul acesta al neputinței, în timp ce țările vecine anunță milioane de turiști străini și zeci de milioane de euro încasate în urma acestora. Vedeți Ungaria, Bulgaria, Serbia cum au evoluat din punct de vedere turistic și mereu au prezențe impunătoare la târgurile de profil.