Problema benzilor de bagaje și cozile interminabile la birourile de check-in din Aeroportul Henri Coandă

0 456

Au trecut sărbătorile, iar românii încep să plece spre casele lor din alte țări. Vorbim de acea diaspora, care numără peste 4 milioane de români. Mulți dintre aceștia ajung în România doar la Paște și la Crăciun. Zilele acestea, știrile principale au fost despre traficului aglomerat de la granițe, dar și despre aglomerația din aeroporturi.

Și totul a culminat pe 3 ianuarie 2020, când sute de români au stat la cozi interminabile la birourile de check-in. E normal să stai la cozi când mii de pasageri doresc să părăsească țara. Dar nervii încep să fie întinși când ceva nu funcționează la infrastructura aeroportuară.

În prima parte a zilei, sute de pasageri au fost nevoiți să stea după banda de bagaje din Aeroportul Henri Coandă, București. Principalul aeroport al României, poarta principală de intrare în țară, a avut probleme cu banda de bagaje.

Comunicatul oficial dat de Aeroportul Internațional Henri Coandă

În cursul primei părți a zilei de 3 ianuarie 2020, pe Aeroportul Henri Coanda s-au înregistrat aglomerări la ghișeele de check-in, în special din cauza numărului mare de bagaje de cală predate de pasageri. Au fost foarte multe, peste nivelul unei zile obișnuite. În aceste condiții, deși nu s-au întegistrat defecțiuni la sistemele de benzi de bagaje. Acestea au funcționat cu intermitență, ca urmare a suprasolicitării și încărcării incorecte de către personalul agenților de handling. Suplimentar, s-au înregistrat și căderi repetate de tensiune pe rețeaua electrică ce alimentează aeroportul, fapt ce a generat mici întreruperi ale altor sisteme din terminal. Facem precizarea că alimentarea electrică a sistemelor vitale este asigurată și cu generatoare, astfel incât acestea să functioneze fără întreruperi. De asemenea, facem precizarea că nu s-au înregistrat întârzieri semnificative ale curselor.

Bun! Am înțeles că aeroportul nu e pregătit să proceseze mii de pasageri pe oră în prima parte a zilei. Prea multe zboruri, prea mulți pasageri, crapă sistemele. Păi și atunci de ce au fost aprobate sloturile de zbor?

Trecând peste asta, eu ca pasager ce vină am? Am plătit biletul, am plătit dreptul de a căra un bagaj de cală sau două. 99% dintre pasageri respectă dimensiunile și greutățile impuse de companiile aeriene. Păi și atunci unde ar fi problema?

Comunicatul mai dă vina și pe agenții de handling, cum că nu ar folosi banda corect. Dar ce îi fac? Stau pe ea și îi pun frână? Pun bagajele în șir indian? Fac piramide din bagaje? Conform informațiilor primite de la pasagerii din aeroport, acești agenți au ajuns să care bagajele cu mâinile pentru că nici cărucioare de bagaje nu prea erau de găsit.

Lipsa investițiilor și întreținerea precară a sistemelor

Și acum stau și mă întreb. Dar oare cum pot procesa zeci de mii de pasageri pe oră aeroporturile de prin alte colțuri ale lumii? Or avea benzile mai bune, mai performante? Ok, au mai multe terminale? Nu sunt așa aglomerații ca la aeroportul de la București?

Hai să zic cum vă eu lucrurile. Probleme cu banda de bagaja a apărut în terminalul extins (cel deschis în 2012). Din 2012 și până în prezent nu prea au mai fost făcute investiții în infrastructură. Și evident că nici banda transportoare de bagaje nu cred că a beneficiat de modernizare. Și atunci când lipsesc investițiile, rezultatele se văd astăzi. Dar e mai ușor de dat vina pe alții și de victimizat.

Dacă situația de față ar fi fost un caz izolat, poate aș fi trecut peste problema de azi. Dar nu, problemele la Aeroportul Internațional Henri Coandă sunt frecvente. În septembrie 2019, au picat mai multe sisteme din cauza unui întreruptor automat de 0,4 kV dintr-un post de transformare. Despre radiografia dezastrului de pe Aeroportul Otopeni discutăm cu altă ocazie.

E mai ușor de dat vina pe alții

Prin octombrie, directorul Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti dădea în firmele de handling și menționa următoarele:

”Noi am avut discuţii, în ultimele două luni, cu fiecare agent de handling, le-am trimis nişte notificări şi nişte penalităţi pentru activitatea prestată. Odată cu aceste notificări le-am solicitat ca, până la jumătatea anului viitor, să-şi îmbunătăţească parcul auto, să aibă autobuze minim Euro 6, pentru siguranţa şi confortul pasagerilor, precum şi că trebuie să-şi îmbunătăţească timpii pentru procesarea bagajelor”, a declarat George Alexandru Ivan, într-o intervenţie la Digi 24.

Păi cum să îmbunătățească timpii pentru procesarea bagajelor, când infrastructura pusă la dispoziție este ”obosită”? Se dorește creșterea numărului de pasageri la Aeroportul Henri Coandă, dar evident că nu se fac investiții în această direcție. Drept dovadă că leșină banda de bagaje la ceva mai mulți pasageri prezenți simultan în aeroport. Îmi amintesc cu groază cum am stat aproape o oră ca să iau bagajul de cală de pe un zbor intern, care a durat 45 de minute. BĂ, o oră am așteptat 10 oameni pentru 10 bagaje și asta în condițiile în care avionul era parcat aproape de terminal.

Dragi reprezentanți ai CNAB, inainte de victimizare și de a dat vina pe alții, luați măsuri rapide de modernizare. Și până la terminal nou, modernizați și întrețineți sistemele existente, eficientizați lucrurile. Faceți ceva și cu parcările, care au niște sisteme de taxare din mezozoic. Faceți ceva cu traficul din jurul aeroportului, care a devenit infernal. Nici nu vreau să deschis subiectul pe lipsa investițiilor din ultimii ani. Dăm în altele!

Respect munca depusă de mulți din cadrul Aeroportului Henri Coandă, dar aș aprecia și mai mult dacă tot ei ar pune mai multă presiune pe conducere pentru a face ceva în vederea modernizării infrastructurii.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

EnglishFrenchGermanItalianPortugueseRomanianRussianSpanishTurkish