Primul vertiport din Italia a fost inaugurat la Aeroportul Fiumicino din Roma!
Aeroporti di Roma (ADR), Atlantia, UrbanV și Volocopter au finalizat cu succes primele zboruri de testare ale unui eVTOL cu echipaj în spațiul aerian italian. Aceste teste au făcut parte dintr-un ecosistem de mobilitate configurat pe Aeroportul Fiumicino din Roma. Aceasta este o piatră de hotar cheie către lansarea preconizată a serviciilor de mobilitate aeriană avansată (AAM) la Roma până în 2024, fiind inaugurat și primul vertiport din Italia
Aeroporti di Roma, Volocopter, UrbanV și Atlantia au efectuat primul zbor public de testare cu un eVTOL, în timp ce au prezentat primul vertiport de testare a mobilitatii aeriene avansate (AAM) din Italia.
Testul vine la un an după ce primul prototip eVTOL a fost prezentat în Italia. În ultimele douăsprezece luni, s-au înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește tehnologia de zbor, proiectarea vertiportului și reglementările necesare pentru a permite primele servicii AAM între Aeroportul Fiumicino și orașul Roma, care ar fi planificate să debuteze în 2024.
Volocopterului electric 2X a zburat cu 40 km/h timp de 5 minute la o înălțime de 40 de metri pe o traiectorie de zbor definită, toate acestea după ce a obținut toate autorizațiile necesare de la autoritățile italiene, autoritatea aviației civile (Ente Nazionale per l’Aviazione Civile – ENAC) și furnizorul de servicii de control al traficului aerian (Ente Nazionale Assistenza al Volo – ENAV ) al cărui rol este principal în modelarea viitorului ecosistem AAM.
Taxiul aerian electric de la Volocopter este proiectat pentru zboruri rapide în medii urbane și căi navigabile aglomerate.
Vertiportul este dezvoltat în conformitate cu „Prototype Technical Specifications for the Design of VFR Vertiports for Operation with Manned VTOL-Capable Aircraft Certified in the Enhanced Category” al Agenției pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene (EASA) și este situat în sandbox-ul de reglementare aprobat de ENAC.
Este conceput pentru a găzdui diverse tipuri de teste atât pentru operațiuni de zbor, cât și la sol (turnaround, încărcare baterie, îmbarcare / debarcare etc.), cu un sistem electric conceput pentru a permite testarea diferitelor tehnologii de încărcare eVTOL (schimb de baterii, încărcare rapidă etc.).
Vertiportul ocupă o suprafață de circa 5.500 de metri pătrați, fiind ddimensionat pentru a asigura compatibilitatea cu principalele eVTOL-uri care vor fi certificate în următorii ani.
Vertiportul constă în: zona de apropiere finală și decolare (FATO) pentru operațiuni de aterizare și decolare; o zonă de parcare; un hangar acoperit ce are dimensiunile 20 x 20 x 6 metri; diverse încăperi, inclusiv un birou, un depozit și o zonă pentru încărcarea bateriilor.
Zborul demonstrativ a fost urmat de un eveniment găzduită de UrbanV, o companie înființată de ADR – împreună cu Aéroports de la Côte d’Azur, Aeroporto di Venezia (SAVE) și Aeroporto Guglielmo Marconi di Bologna.
Scopul este de a proiecta și construi vertiporturi la nivel internațional. În acest context, a fost explorată o altă dimensiune a viitoarelor servicii AAM, VoloIQ. Această platformă digitală este coloana vertebrală a ecosistemului de mobilitate aeriană urbană care sprijină accesul digital la toate procesele de lucru. De la operațiunile de zbor până la rezervare și nu numai, VoloIQ va sprijini și eficientiza extinderea operațiunilor UAM/AAM în orașe din întreaga lume pentru a completa infrastructura fizică (vertiporturi) și întregul ecosistem în dimensiunea digitală.