blank

Prevederile planului de management la TAROM

3 662

TAROM se află într-un moment delicat. Guvernul are misiunea să aducă operatorul aerian naţional pe profit sau să-l privatizeze. A doua variantă a fost sugerată de FMI şi pare o soluţie bună, dar nimeni nu garantează că privatizarea va fi cu succes.

Aşa că se încearcă prima variantă şi a fost ales un consiliu privat. Administratorii, cu un mandat de patru ani, au datoria de a face compania TAROM profitabilă. După mai multe luni de analize şi de declaraţii, a fost stabilit şi un plan de management pe următorii 3 ani. Acesta a fost aprobat în şedinţa Consiliului de Administraţie din data de 11 martie 2013.

tarom

Pentru a îndeplini principalul obiectiv al companiei, acela de a atinge profit în 2015, este necesară introducerea unei noi politici comerciale, mult mai dinamice şi mai proactive. Toate priorităţile companiei sunt centrate pe nevoile clienţilor, astfel încât proiectele din zona comercială au ca scop creşterea gradului de încărcare pentru a atinge normele standard din industrie, revizuirea orarelor şi a reţelei de zboruri în funcţie de cererea existentă pe piaţă, diversificarea şi îmbunătăţirea serviciilor, diversificarea pachetelor turistice oferite.

TAROM va introduce un sistem automat de gestionare a profitabilităţii rutelor şi va implementa un nou mecanism, mult mai eficient, de stabilire a preţurilor.

Se va pune accent pe vânzările online efectuate pe site-ul www.tarom.ro, iar pentru impulsionarea vânzărilor prin agenţiile proprii se va introduce o schemă unică a comisioanelor din vânzări, ce va include recompense pentru depăşirea nivelului de vânzări ţintă. Ţintele se vor stabili lunar, prin raportarea la anii anteriori, iar comisioanele de recompensă se vor aplica pentru toate sumele ce depăşesc ţintele lunare. Prin introducerea acestei scheme de recompensare, se urmăreşte o creştere a vânzărilor cu 5% în primul an, prin agenţiile proprii.

Pentru pieţele externe operate de compania TAROM, se vor încheia contracte cu agenţi generali de vânzări (GSA) care să acopere majoritatea vânzărilor la nivel european şi internaţional, mărind astfel veniturile. Procedura de selecţie a agenţilor generali de vânzări va fi demarată imediat şi va viza un număr cât mai mare de pieţe europene, însă se va efectua şi o evaluare a pieţelor din Orientul Mijlociu. În următorii doi ani, se estimează o creştere a vânzărilor cu 5 până la 10% pe an faţă de vânzările actuale, pe pieţele externe.

Armonizarea flotei şi alinierea capacităţii la cererea de pe piaţă

Flota curentă  a companiei TAROM constă într-o colecţie disparată de avioane cu diferite capacităţi, cu costuri mari de întreţinere şi operare, care nu permit alocarea capacităţilor în funcţie de cerinţele pieţei. Pentru armonizarea flotei va fi elaborată o documentaţie de licitaţie care va permite discuţii cu toţi marii producătorii de aeronave, iar decizia privind noul furnizor va fi luată în cel mai scurt timp posibil. Oricare dintre marii producători poate oferi o flotă care să genereze economii semnificative în costurile de operare şi de consum de combustibil în raport cu flota actuală a companiei.

Acoperir riscului valutar

Având în vedere volatilitatea leului faţă de monedele internaţionale, precum dolarul american şi euro, compania este expusă în mod considerabil la fluctuaţiile cursului de schimb valutar de pe piaţă, deoarece generează în mare parte venituri exprimate în lei sau euro, în timp ce o mare parte a costurilor este exprimată în dolari americani. În fiecare lună, TAROM are un excedent de euro şi un deficit de dolari americani. Pentru eliminarea pierderilor mari generate de această situaţie, vor fi luate, în cel mai scurt timp, măsuri de acoperire a riscului, după evaluarea cerinţelor de flux de numerar în funcţie de monedă.

Optimizarea eficienţei achiziţiilor

TAROM a elaborat o nouă variantă, îmbunătăţită, a regulamentului intern de achiziţii, pentru asigurarea unor procese de achiziţie mai transparente şi mai eficiente, care să răspundă necesităţilor comerciale ale companiei. Intrarea în vigoare a modificărilor OUG nr. 34/2006 la 01.01.2013, modificări aduse prin intermediul OUG nr. 77/2012, şi catalogarea TAROM drept autoritate contractantă reprezintă un dezavantaj competitiv de natură să rigidizeze şi chiar să blocheze activitatea companiei.  Mai mult decât atât, TAROM nu întruneşte condiţiile pentru a fi autoritate contractantă, conform directivelor europene în vigoare, astfel că au fost întreprinse deja demersurile necesare pentru exceptarea TAROM de la aceasta ordonanţă, iar Ministerul Transporturilor a oferit companiei suportul necesar în susţinerea acestui demers. Se estimează exceptarea TAROM de la aplicarea acestei legi în cel mai scurt timp, urmând ca pe  viitor compania să aplice regulamentul intern de achiziţii, pentru a putea activa în condiţiile concurenţiale specifice industriei de transport aerian.

Comitetul pentru Supravegherea Achiziţiilor, organizat la nivelul Consiliului de Administraţie, va superviza şi monitoriza modul de desfăşurare a achiziţiilor.

Renegocierea contractelor existente

Se vor negocia noi poliţe de asigurare, îmbunătăţite, pentru aeronave, pentru a reduce costurile. Vor fi demarate renegocierile tuturor poliţelor de asigurare ale companiei atunci când va sosi momentul reînnoirii acestora pe parcursul anului 2013, respectând însă procedurile de conformitate, deoarece se consideră că există o marjă susbstanţială de îmbunătăţire a ratelor. Conducerea consideră că sunt posibile îmbunătăţiri ale costurilor atât cu poliţele de asigurare a aeronavelor, cât şi cu asigurările de beneficii ale angajaţilor.

A fost demarată renegocierea contractelor cu furnizorii majori ai companiei. Conducerea companiei a obţinut deja discount-uri de 5% până la 10% în cazul a 12 contracte, generând reduceri de costuri de aproximativ un milion USD anual. Vor fi continuate renegocierile cu restul de furnizori ai companiei în următoarele luni.

Nouă politică de alimentare cu combustibil

Va fi introdusă o nouă politică de alimentare cu combustibil, care va avea ca efect reducerea costurilor şi realizarea de economii de 5 până la 10% pe an. Având în vedere că 30% din costurile operaţionale totale sunt reprezentate de cheltuielile cu combustibilul, trebuie introdusă o nouă metodă de înregistrare şi măsurare a combustibilului, care include acţiuni tehnice specifice ce au ca efect reducerea consumului de combustibil, cu repectarea tuturor normelor de siguranţă în vigoare.

Reducerea stocului de piese existente

Vor fi luate măsuri de reducere a stocurilor de piese pentru generarea de numerar, prin proceduri controlate şi planificate, pentru a elimina piesele neutilizate sau utilizate rar, eliberând spaţiul şi deblocând numerar din capitalul blocat în prezent în aceste stocuri. Această acţiune va începe imediat şi va fi continuată pe parcursul următoarelor 6 luni. Ţinta este eliberarea cu 15% anual a stocurilor existente.

Program de retragere voluntară

Începând din această lună se va implementa un program de retragere voluntară a personalului, care se va efectua conform unor măsurători şi în mod controlat. Acest program se va desfăşura pe toată durata anului 2013  şi va fi revizut la sfârşitul anului pentru a vedea dacă este nevoie să fie prelungit şi în anul 2014. Obiectivul acestui plan este reducerea lunară a personalului astfel încât operaţiunile companiei să nu fie afectate sau întrerupte. Obiectivul este ca până la sfârşitul anului personalul companiei să fie redus cu 10%.

Optimizarea beneficiilor SkyTeam

Trebuie luate măsuri imediate de revizuire şi îmbunătăţire a poziţiei TAROM în cadrul alianţei, în vederea optimizării oportunităţilor de marketing şi generare de venituri. Această activitate va fi desfăşurată pe parcursul anilor 2013 şi 2014. TAROM trebuie să exploateze oportunităţile oferite de SkyTeam prin extinderea reţelei de cooperare cu partenerii din alianţă, operarea de noi rute care pot prezenta un interes real pentru parteneri, participarea mai activă la procesul decizional SkyTeam şi protejarea într-un mod mult mai eficient a intereselor comerciale ale companiei TAROM.

Migrarea către o platformă IT comună

Există în prezent numeroşi furnizori şi numeroase sisteme interne de IT, iar utilizarea de furnizori terţi a devenit extrem de costisitoare, în special în cazul sistemelor comerciale (vânzări, ticketing şi distribuţie) şi de contabilitate. Migrarea către o platformă IT comună va simplifica modul de lucru şi va permite utilizarea de tehnologie modernă la costuri de aproximativ 20% din costurile actuale. Procesul de licitaţie şi decizia selectării unui furnizor unic vor fi luate pe parcursul anului 2013. Migrarea la o platformă unică va avea în vedere toate sistemele de IT utilizate de companie, de la sistemele de management al echipajelor, introducerea de module e-commerce, sistem de rezervări, sistem de control plecări, sistem de optimizare venituri. Migrarea se va efectua treptat şi se vor asigura funcţionalitatea şi securitatea completă a operaţiunilor şi sistemelor.

Centre de profit independente

Se va lua în calcul transformarea unor activităţi ale companiei, cum ar fi activităţile privind zborurile charter, cargo, centrul de training, activitatea tehnică, în centre de profit independente, însă aceste decizii vor fi luate pe baza unor analize defalcate şi detaliate în perioada imediat următoare. Toate aceste activităţi vor rămâne parte a companiei TAROM, activând ca unităţi de business independente şi orientate spre profit.

Direcţia Tehnică

Direcţia Tehnică TAROM în forma sa actuală este organizată ca o divizie de întreţinere internă. Divizia este un activ cheie pentru companie, deoarece pe lângă unitatea de întreţinere care include ateliere de reparaţii, unelte, piese de schimb, platforme de efectuare a lucrărilor etc., trebuie luate în considerare know-how-ul şi forţa de muncă ultracalificată pentru trei dintre cele mai utilizate flote de aeronave din lume: Airbus, Boeing şi ATR.

Acest lucru se datorează faptului că unitatea realizează intern aproape toate verificările pentru flota din dotare. Direcţia Tehnică a companiei TAROM întruneşte absolut toate criteriile pentru a fi poziţionată drept un concurent puternic pe piaţă, însă pentru aceasta are nevoie de o conducere independentă şi o structură de guvernanţă proprie. Se va analiza transformarea Direcţiei Tehnice TAROM într-o entitate separată care ar continua să funcţioneze sub conducerea companiei TAROM, dar responsabilă de propriile rezultate financiare, folosind la maximum toate activele sale, forţa de muncă şi toate facilităţile.

Planul este ok şi optimist. Mă bucur să văd ca aberaţiile din declaraţiile unor politicieni nu au fost luate în calcul şi mă refer la scoaterea companiei TAROM din IATA şi SkyTeam. Ar fi însemnat o lovitură puternică de imagine. Dar sunt multe semne de întrebare cu privire la acest plan pentru că nu s-a spus nimic concret. Nu se ştie numărul angajaţilor optim, se speră la nişte bugete suplimentare prin activităţi secundare (cargo, curse charter), dar nu se ştie nimic de flotă, de achiziţii şi încă nu s-au rezolvat problemele ce ţin de reglementările cu licitaţiile şi salariile angajaţilor.

România ar pierde foarte mult la capitolul imagine dacă operatorul aerian naţional ar falimenta. Ţara asta a dat nume mari în industria aviaţiei şi practic ar însemna distrugerea unei istorii. Vreau să am încredere în TAROM, în personal, în aeronave. Sper la un TAROM profitabil şi prosper.

3 Comentarii
  1. AG57 says

    Spor la treaba!

  2. Mihai says

    Sa iasa din Skyteam? Asta e ideea lor de opitmizare si reducere a costurilor?

  3. Sorin Rusi says

    Era o ipoteza lansata de un mare politician care compara TAROM cu Wizz Air…Asa stie el sa faca afaceri in aviatie…

Leave A Reply

Your email address will not be published.