blank

Prăbuşirea aeronavei Airbus A320 Germanwings, un act deliberat făcut de copilot?

0 1.064

Pe 24 martie 2015, aeronava Airbus A320 (D-AIPX) Germanwings s-a prăbuşit în Alpii francezi. Avionul opera zborul de linie 4U9525, pe ruta Barcelona – Düsseldorf, şi avea la bord 150 de persoane (144 de pasageri şi 6 membri ai echipajului). Printre pasageri se aflau şi 2 copii.

Toate aeronavele sunt echipate cu două „cutii negre”. Una înregistrează toate sunetele şi discuţiile din cockpit, inclusiv discuţiile între piloţi, fiind denumită şi Cockpit Voice Recorder (CVR). A doua înregistrează zeci de parametri ai aeronavei şi parametri de zbor, fiind denumită şi Flight Data Recorder (FDR).

Anchetatorii au găsit doar cutia neagră cu sunetele din cockpit – Cockpit Voice Recorder (CVR).

Chiar dacă ea a fost avariată, unitatea de stocare a informaţiilor nu a fost afectată, iar datele au putut fi recuperate într-un centru specializat. Anchetatorii au putut asculta sunetele din cockpit, iar procurorul care se ocupă de caz, Brice Robin, a făcut următoarea declaraţie:

„În primele 20 de minute, cei doi piloţi discutau normal, vesel, nimic anormal. Comandantul aeronavei pregatea informarea pentru aterizarea la Dusseldorf, iar răspunsurile copilotului par laconice. Comandantul îi cere copilotului să preia comanda şi se aude zgomotul unui scaun şi uşa care se închide. Probabil a mers să-şi satisfacă o necesitate naturală. Copilotul manipulează atunci sistemul de monitorizare a zborului pentru a începe coborârea in timp ce era singur la comandă.

Interpretarea cea mai plauzibilă este că, printr-un act voluntar, copilotul a refuzat să deschidă uşa cabinei pentru a-i permite comandantului să intre. A apăsat intenţionat butonul care a declanşat coborârea aeronavei.”

Au fost analizate doar informaţiile extrase din CVR. Legat de a doua cutie a aeronavei, cea care înregistrează toţi parametrii de zbor, se pare că nu a fost găsită. Sau că a fost găsită doar carcasa, dar nu şi dispozitivul unde sunt stocate informaţiile. Presa internaţională dă mai multe ipoteze.

Deocamdată nu sunt cunoscute motivele care au dus la acest gest făcut de copilot şi nici nu putem şti cu certitudine dacă a fost voit sau produs în alte împrejurări. În urma acestor informaţii, a început şi o anchetă socială în cazul tânărului Andreas G. Lubitz ( 28 de ani), copilotul care a rămas singur în cockpit.

Din punctul meu de vedere, procurorul a făcut o declaraţie cam pripită, fără să aibă şi informaţiile din a doua cutie neagră a avionului, cea care poate „spune” cu certitudine când şi cum au fost schimbaţi parametrii de zbor. Ancheta e în desfăşurare şi vom reveni cu amănunte, iar verdictul final probabil că-l vom afla mult mai târziu.

Leave A Reply

Your email address will not be published.