Editorial: Situația aviației în vremea pandemiei de COVID-19. Ce se întâmplă cu zborurile, cu biletele de avion, cu rutele, cu operatorii aerieni?
Începând cu ianuarie 2020, trăim vremuri tulburi din cauza noului coronavirus. Ca să înțelegem efectele acestei pandemii, trebuie să înțelegem cauzele și să acceptăm realitatea. Am văzut sute de idei ale conspirației propagate în mediul virtual. Nu vom vorbi despre ele, ci ne vom raporta strict la informațiile oficiale și pe care noi le considerăm reale până la proba contrarie. Iar în raport cu pandemia, vă voi povesti cum văd eu evoluția aviației în viitorul apropiat.
SARS – SARS-CoV-2
Dar să începem cu începutul. Undeva la final de decembrie, în China apare un nou virus. Specialiștii chinezi s-au speriat pentru că ceea ce aveau să descopere semăna foarte mult cu un alt coronavirus (SARS), care a lovit China prin 2002 – 2003. La sfârșitul anului 2002, SARS și-a început răspândirea mortală după ce un coronavirus despre care se crede că a prosperat în lilieci, a infectat o civetă de palmier, care la rândul ei a transmis virusul la om.
Însă SARS nu s-a răspândit cu asemenea repeziciune cum s-a întâmplat în prezent cu SARS-CoV-2. Profesorul John Oxford (profesor emerit de virologie la Universitatea din Londra și unul dintre cei mai importanți experți din lume în bolile infecțioase) a declarat pentru RFE/RL că, într-o mare măsură, hazardul este motivul pentru care focarul de SARS din 2003 s-a soldat cu mai puțin de 1 la sută din decesele focarului de COVID-19 de până acum.
„Cred că cele două virusuri sunt foarte diferite”, a spus Oxford. „Am fost foarte norocoși în acest sens cu SARS în 2003. Nu s-a răspândit la fel de repede precum coronavirusul care a provocat COVID-19.” Noul coronavirus s-a dovedit a fi capabil de o răspândire mult mai rapidă, provocând o mulțime de infecții asimptomatice, provocând unele decese și așa mai departe. Are caracteristici diferite.
Măsuri drastice pentru blocarea răspândirii noului coronavirus
În lupta cu noul coronavirus, majoritatea țărilor de pe planetă au luat măsuri drastice pentru a stopa răspândirea. Au închis granițe, au suspendat zborurile, au impus restricții de călătorie și chiar de deplasare. Inclusiv România a aplicat aceste măsuri. Este greu de crezut că, în secoul XXI, un asemenea virus a reușit să blocheze o planetă întreaga.
Iar aceste măsuri au fost luate cu scopul de a încetini răspândirea virusului și de a nu bloca sistemele medicale. S-a căutat câștigarea timpului necesar pentru a putea trata toate cazurile simtomatice, ceea ce a crescut rata de salvare a celor bolnavi. Dacă în România ar fi fost mii de cazuri grave simultan, probabil și rata mortalității ar fi fost mai mare. Dar așa, situația a fost mai bună, cu toate că și-au pierdut viața peste 1000 de persoane.
Aviația, turismul și horeca, cele mai afectate
Realitatea e că milioane de zboruri au fost anulate, zeci de milioane de pasageri nu au mai ajuns la destinație, miliarde de oameni au avut interdicția de a se deplasa în afara locuințelor. Economiile țărilor încep să scârțâie.
În opinia mea, industriile turismului, aviației, horeca și cele secundare acestora au avut cel mai mult de suferit. Turismul, transporturile, HoReCa, toate acestea nu pot supraviețui fără turiști, fără oameni. O fabrică de producție (mașini, confecții metalice / textile, produse alimentare) poate funcționa prin intermediul roboților / oamenilor așezați la distanță și a materiei prime necesare. Nu același lucru se întâmplă în turism, unde materia primă este ”omul”.
Odată suspendate zborurile, practic o industrie întreaga s-a blocat. Nu a mai existat cerere pentru zboruri, nu s-au mai putut opera zboruri. Iar companiile aeriene au fost nevoite să blocheze la sol peste 17 000 de avioane. Milioane de angajați din aviație și turism sunt în pericol de a-și pierde locul de muncă. Majoritatea au fost trimiși în șomaj tehnic, alții au fost concediați, dar mai există și categoria celor ce au rămas să lucreze cu normă redusă pentru a asigura întreținerea avioanelor, pentru a oferi pasagerilor afectați răspunsuri și pentru a opera modificările în sistemele de rezervări. Prin aprilie, IATA avertiza că operatorii aerieni vor înregistra pierderi de 86 de miliarde de dolari.
După 2 luni de lockdown
Ne-am confruntat cu acest blocaj (lockdown) vreme de vreo 2-3 luni, timp în care economia globală a fost grav afectată. Mii de companii au avut de suferit, printre care și companiile aeriene, agențiile de turism, lanțuri hoteliere, companiile de rent-a-car, industria croazierelor, totul a fost pus la pământ într-un lanț de domino. Unii mai mult, alții mai puțin.
Presiunea economică forțează ridicarea restricțiilor și reluarea activităților cotidiene. Sunt țări unde turismul și aviația au o pondere importantă în PIB-ul țării. Astfel, în viitorul apropiat, avem speranța că se vor relua zboruri, că se va relua turismul, că oamenii vor putea călători. Dar NIMIC nu va mai fi ca înainte. Unii specialiști estimează că aviația și turismul vor reveni la nivelul perioadei pre-COVID abia prin 2023.
Tot ce s-a distrus în 2-3 luni, va fi reclădit în 2-3 ani. Poate în unele țări / zone / regiuni, revenirea va fi mai rapidă. Dar vor exista și țări / zone / regiuni unde totul se va face mult mai slow. Și NU UITAȚI: încă nu am scăpat de noul coronavirus.
Ce se întâmplă cu zborurile, cu biletele de avion, cu rutele, cu operatorii aerieni?
Și acum ajungem la capitolul sensibil pe care îl așteptați cu toții. Ce se întâmplă cu zborurile, cu biletele de avion, cu rutele, cu operatorii aerieni? Odată cu blocarea zborurilor, așa cum menționam și mai sus, milioane de pasageri au rămas cu biletele de avion luate, dar fără posibilitatea de a ajunge la destinație.
Ce se întâmplă cu biletele de avion?
Pentru a se proteja de faliment, companiile aeriene au decis să ofere facilități de tipul: reprogramare zboruri pentru alte perioade, vouchere valorice (ex. Wizz Air oferă voucher cu valoarea 120% față de tariful plătit pe biletul inițial), rambursarea. Însă ultima facilitate s-a dovedit a fi controversată pentru că termenul de rambursare a fost mărit la 60-90 de zile. În teorie, atâta timp cât compania aeriană există, biletele de avion nu se pierd, doar se transformă în diferite facilități pentru viitoarele călătorii. Și chiar vă puteți recupera banii, dar cu RĂBDARE.
Așa cum menționam mai sus, blocajul de cashflow a dus la blocarea unei industrii. Însă banul circulă în turism, nu rămâne în conturile companiilor. Iar pandemia de COVID-19 a dus la imposibilitatea de rambursare rapidă a banilor către pasageri. Același lucru s-a întâmplat și în cazul agențiilor de turism. În momentul în care aviația și turismul își vor relua ”zborul”, cu siguranță se vor regla și celelalte probleme. Important e ca banul să înceapă să circule iar.
Ce se întâmplă cu zborurile și rutele?
Majoritatea companiilor aeriene din întreaga lume au început să anunțe reluarea zborurilor. DOAR CĂ NIMIC NU VA MAI FI CA ÎNAINTE DE PANDEMIE. Activitatea va fi reluată treptat, în conformitate cu deciziile guvernamentale, cu regulile de călătorie impuse de fiecare țară (nu se cere păstrarea locului liber la mijloc), cu noile restricții impuse de autorități. Chiar și aeroporturile se pregătesc de reluarea zborurilor, implementând noile reguli de călătorie și deplasare.
Unele companii vor începe cu zboruri interne, așa cum și TAROM a reluat zborurile interne începând cu 18 mai. Însă zborurile internaționale mai au de așteptat. În măsura în care autoritățile din diferite țări ridică restricțiile de călătorie și deschid granițele pentru cetățenii străini, vor fi reluate și zborurile internaționale.
DAR cu număr redus de zboruri. Acest lucru va duce la alte anulări ale biletelor de avion. Iar pasagerii vor primi alternativele stabilite de companiile aeriene. Cel mai probabil posibilitatea de a se reprograma pe zborurile valabile sau pot primi voucher valoric pe care să-l poată folosi pe alte zboruri valabile. ATENȚIE!!! Aceste măsuri sunt luate de majoritatea companiilor aeriene din toată lumea, nu doar de companiile din România.
De exemplu, dacă înainte de pandemie pe ruta București – Londra erau operate până la 10-12 zboruri zilnice, după pandemie numărul poate scădea până la 2-3 zboruri zilnice. Poate vor fi zile fără zboruri. Evident, toți pasagerii de pe zborurile anulate vor putea opta să zboare pe alte zboruri rămase valabile.
Vedem foarte mulți oameni supărați pe aceste anulări și se raportează doar la România și la companiile aeriene din România. Să știți că peste tot e la fel. Și oriunde ați fi avut zboruri, indiferent de compania aeriană, cu siguranță treceați prin aceleași situații. Zboruri anulate, bani blocați, incertitudinea zborurilor.
Concluziile
Așa cum am mai spus, trăim vremuri unice, ceea ce ne pune la încercare RĂBDAREA. Însă doar cu răbdare vom trece peste această perioadă. Și tot cu răbdare fiecare va avea șansa să se bucure de zbor, de rambursări sau de programarea vacanțelor în alte perioade.
Nu mai acționați la nervi, nu mai luați decizii pripite și grăbite, nu mai trageți concluzii fără a avea toate informațiile. Nu mai fiți superficiali, nu mai fiți manipulați de tot ce circulă în jurul vostru. Luați informațiile pe canalele oficiale.
Vă reamintim că zborurile dintre România și țările din Europa Centrală și de Vest sunt suspendate până pe 29 mai. Iar după această perioadă, NIMENI încă nu știe ce va fi cu privire la zboruri. Nu vă mai grăbiți să luați bilete dacă nu aveți toate informațiile sigure. Așteptați să se reia zborurile și abia atunci să vă cumpărați biletele dorite.
ȘI DA! Tarifele la biletele de avion vor crește. Biletele de avion se vor scumpi. Nu e o păcăleală, e o realitate. Pentru următoarele luni, probabil nu vom mai vedea bilete sub 20 EURO (dus-întors). Asta este economia, așa funcționeză lucrurile.
Acestea fiind spuse, călătoriți prudent, în siguranță, cu răbdare.