De ce se face îmbarcarea pe partea stângă a avionului?

0 1.002

Pare totul automat. Mergi la aeroport, faci formalitățile și te îmbarci în avion. Însă ai conștientizat că mereu s-a făcut îmbarcarea pe partea stângă? Te-ai întrebat de ce se face îmbarcarea pe partea stângă a avionului? Această procedură ne-a stârnit curiozitatea și am căutat răspunsul.

Aviația comercială este supusă unor reguli stabilite de zeci de ani. Domeniul aeronautic este unul sobru, matematic, calculat la milimetru. Nimic nu este lăsat la întâmplare. Ceea ce a stârnit și numeroase curiozități.

În acest articol vom încerca să oferim un răspuns la întrebarea: ”De ce se face îmbarcarea pe partea stângă a avionului?”.

Am fi tentați să spunem că totul are legătură cu primele zboruri militare. Conform Air Dolomiti, există câteva legende care spun că piloții primelor avioane militare se urcau pe partea stângă a avionului, ca un omagiu adus cavaleriei. Se spune că vestiții călăreți se urcau de pe partea stângă a calului. În dreapta aveau arma.

Am fi tentați să credem că totul are legătură cu faptul că majoritatea oamenilor sunt dreptaci. Când urcați în avion, faceți prima la dreapta :). Dar nu acesta e motivul.

Îmbarcarea pe partea stângă a avionului a fost stabilită prin convenție

Răspunsul real ține de operativitate la sol, ține de motive tehnice. Am putea spune că este un răspuns mai plauzibil. În urma unei convenții luată la nivel global, s-a stabilit ca îmbarcarea/debarcarea să se facă pe partea stângă a aeronavei.

Însă cum s-a ajuns la această convenție? Păi la început, aeroporturile erau micuțe, iar avioanele parcau în fața aerogării, în lateral, cu ușa de pe partea stângă a avionului spre aerogară. Pilotul comandant putea executa parcarea în raport cu terminalul aeroportului. Avea vizibilitatea cea mai bună pentru această procedură.

Și cum s-a ajuns la această manevră? Ok, aici ne întoarcem la sectorul naval. Raționamentul acestei convenții își are originile în zona maritimă. Pe vremuri, navele acostau în port pe partea stângă.

Revenind la aviație, aeroporturile și-au adaptat logistica pentru a se putea opera îmbarcări/debarcări pe partea stângă a aeronavelor, conform convenției. Dar și producătorii de avioane au ținut cont de convenție și au construit avioanele pe aceleași principii.

Procedurile de lucru în jurul avionului

După aterizarea avionului, piloții îl manevrează spre poarta/poziția de debarcare. Îl poziționează astfel încât să faciliteze și să accelereze toate procedurile de pregătire a avionului pentru următorul zbor.

Primii, care se apropie de aeronavă, sunt cei responsabili pentru debarcarea pasagerilor. Aproape simultan, pe partea dreaptă, toate celelalte activități continuă să fie neperturbate într-o succesiune perfectă.

Pe partea dreaptă au loc următoarele acțiuni: alimentarea cu carburant, bagajele sunt descărcate/încărcate, iar mașina de catering furnizează preparatele pentru următorul zbor. Și acum, serios, chiar nu vrem ca oamenii să se amestece printre mașinile și utilajele de la sol.

Și uite așa, un avion poate fi pregătit de zbor în doar 30-45 de minute, dacă vorbim de zboruri scurte și medii. Pentru zborurile lung-curier, perioada de pregătire este ceva mai mare.

Primele punți de îmbarcare au fost montate la Aeroportul Internațional Schiphol, în anii 1960. Iar în imagine puteți vedea aeronavele DC-8 conectate la terminal.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. AcceptRead More

Translate »