Cum va arăta industria aeriană globală în 2023?
În ciuda îngrijorărilor continue cu privire la pierderile financiare legate de pandemie, creșterea inflației și presiunile costurilor, se așteaptă ca industria aeriană globală să revină în sfârșit la profitabilitate în 2023, potrivit Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA).
Cu toate că operatorii aerieni s-au confruntat cu mai multe provocări, inclusiv costuri de operare în creștere, deficit de forță de muncă, greve și alte perturbări în hub-urile cheie ale lumii în 2022, aceștia au reușit totuși să reducă pierderile datorită unei cereri crescute călătorii.
Analiza recentă a IATA sugerează că pasagerii profită de restricțiile relaxate privind călătoriile. IATA a constatat că 70% dintre pasagerii din 11 piețe globale călătoresc la fel de mult sau mai mult decât au făcut-o înainte de pandemie.
Analiştii spun că este de aşteptat ca industria aeriană globală să încheie 2022 într-o notă pozitivă. IATA estimează că pierderea netă a industriei aeriene va fi de aproximativ 6,9 miliarde de dolari la sfârșitul anului 2022, comparativ cu 42 de miliarde de dolari și 137,7 miliarde de dolari înregistrate în 2021 și, respectiv, 2020.
Industria ar trebui să înregistreze o creștere de aproximativ 8,4% a traficului de pasageri la sfârșitul anului 2022 față de 2021, ceea ce va duce la un salt semnificativ al veniturilor din pasageri, ajungând la 438 de miliarde de dolari față de 239 de miliarde de dolari în 2021. Potrivit directorului general al IATA, Willie Walsh, companiile aeriene vor încheia anul la aproximativ 70% din volumul de pasageri din 2019.
Specialiștii din domeniu consideră că piața cargo a jucat un rol cheie pentru ca transportatorii aerieni să reducă pierderile în 2022. IATA estimează că veniturile legate de mărfuri se vor dubla aproape la un total de 201,4 miliarde USD, comparativ cu 100,8 miliarde USD în 2019. Și astfel, veniturile totale sunt de așteptat să crește cu 43,6% față de 2021, ajungând la o valoare estimată de 727 de miliarde de dolari până la sfârșitul lui 2022.
În 2023, companiile aeriene vor înregistra primele profituri de după 2019. Se estimează că transportatorii aerieni vor înregistra un profit net de aproximativ 4,7 miliarde de dolari în 2023.
„Pe măsură ce ne uităm la 2023, redresarea financiară va prinde contur cu un prim profit din industrie din 2019. Aceasta este o mare realizare având în vedere amploarea daunelor financiare și economice cauzate de restricțiile pandemice impuse de guverne. Dar un profit de 4,7 miliarde de dolari din veniturile industriei de 779 de miliarde de dolari ilustrează, de asemenea, că există mult mai mult teren de acoperit pentru a pune industria globală pe o bază financiară solidă”, potrivit directorului general IATA.
„Această îmbunătățire a indicilor de performanță vine în ciuda incertitudinilor economice în creștere, deoarece creșterea PIB-ului global încetinește la 1,3% (de la 2,9% în 2022)”, explică IATA în raportul său.
În ceea ce privește zborurile de pasageri, cererea ar trebui să atingă aproximativ 85,5% din nivelurile din 2019, generând venituri de 522 de miliarde în 2023. Dar această estimare ține cont de incertitudinea continuă cu politica zero-COVID în China, care continuă să restrângă redresarea piețelor interne și internaționale.
„Cu toate acestea, se așteaptă că numărul de pasageri va depăși pragul de patru miliarde pentru prima dată din 2019, cu 4,2 miliarde de călători care se așteaptă să zboare anul viitor. Cu toate acestea, se așteaptă ca randamentele pasagerilor să se diminueze (-1,7%), deoarece costurile suplimentare vor fi transferate spre consumatori, în ciuda creșterii cererii din partea pasagerilor (+21,1%) decât capacitatea de transport (+18,0%)”, sugerează raportul.
În timp ce perspectivele pentru serviciile de pasageri sunt în mare măsură pozitive, piața globală a mărfurilor aeriene ar putea, potrivit IATA, să fie înscădere în 2023, cu venituri estimate de 149,4 miliarde de dolari, cu aproximativ 52 de miliarde de dolari mai puțin decât în 2022.
Cu toate acestea, o astfel de performanță va fi în continuare cu aproximativ 48,6 miliarde de dolari mai puternică decât cea înregistrată de companiile aeriene în 2019.
Având în vedere instabilitatea economică actuală, volumele de marfă ar putea scădea la 57,7 milioane de tone, comparativ cu 65,6 milioane de tone zburat de operatorii de marfă în 2021.
În concluzie IATA consideră că aviația se află pe o pantă ascendentă. Crește cererea călătoriilor din partea pasagerilor, însă va scădea zona cargo. Cu toate estimările pozitive, în continuare aviația va fi sub nivelul apogeu atins în 2019. Dar chiar și în aceste condiții de instabilitate economică, se așteaptă ca industria aviației globale să obțină un mic profit de doar 4.7 miliarde de dolari.