Comisia Europeană face anchetă asupra unor împrumuturi oferite de guvernul italian către Alitalia
Astăzi, 24 aprilie, Comisia Europeană a anunțat că a demarat o anchetă aprofundată pentru a evalua dacă împrumutul oferit de Italia către Alitalia a respectat normele UE. Este vorba un împrumut în valoare de 900 de milioane EUR, care a fost oferit în 2 tranșe.
Comisarul Margrethe Vestager, însărcinat cu politica în domeniul concurenței, a declarat: „Comisia Europeană are datoria de a se asigura că împrumuturile de stat, care sunt acordate întreprinderilor aflate în dificultate, sunt în conformitate cu normele UE. Vom investiga cazul Alitalia.“
Împrumuturi oferite de guvernul italian către Alitalia
Alitalia este o companie aeriană deținută în proporție de 51% de Compagnia Aerea Italiana – CAI și 49% de Etihad Airways. Este în dificultate financiară de câțiva ani. La data de 24 aprilie 2017, personalul companiei Alitalia a respins un plan de reducere a costurilor, iar acționarii au refuzat să mai acorde finanțare suplimentară. Drept urmare, la 2 mai 2017, Alitalia a fost plasată sub administrare extraordinară în temeiul legislației italiene privind falimentul.
Rămânând fără finanțare din parte acționarilor și trecând sub administrare extraordinară, Alitalia a avut nevoie de sprijinul guvernului italian. În mai 2017, Alitalia a primit un împrumut în valoare de 600 milioane EUR. În octombrie 2017, acest împrumut a fost majorat cu încă 300 de milioane de euro.
În această perioadă a fost inițiată și o procedură de licitație pentru a găsi un cumpărător interesat de activele companiei Alitalia.
Opinia actuală a Comisiei Europene este că împrumutul de stat poate constitui ajutor de stat. Urmează o investigație aprofundată pentru a analiza dacă acest împrumut respectă normele UE.
Comisia își exprimă îngrijorarea cu privire la faptul că durata împrumutului, care se întinde din mai 2017 până cel mai devreme în decembrie 2018, depășește durata maximă de 6 luni permisă pentru un împrumut de salvare și restructurare. Mai mult, Comisia are îndoieli cu privire la faptul dacă ajutorul este limitat la minimul necesar.
Comisia va investiga în continuare pentru a determina dacă aceste preocupări inițiale sunt sau nu fondate. Deschiderea unei investigații aprofundate oferă tuturor părților interesate posibilitatea de a-și exprima opinia cu privire la această măsură.
Urmează o perioadă tensionată pentru Alitalia. Rămâne de văzut ce va decide Comisia Europeană. Dacă ne aducem aminte, Malev a falimentat și și-a încetat activitatea după ce Comisia Europeană a decis ca operatorul maghear să returneze ajutoarele de stat. În cazul Malev a fost vorba de 130 de milioane de EURO. În cazul Alitalia vorbim deja de peste 900 de milioane de EURO.