Ce se întâmplă cu biletele de avion? Se pierd banii?

2 3.825

În perioada aceasta agitată, instabilă și incertă, tot mai mulți oameni se plâng de faptul că au rămas cu banii blocați la companiile aeriene și nu știu cum și dacă își vor mai recupera banii.

În mod normal, dacă nu ar fi fost această pandemie de COVID-19, un zbor anulat (din vina companiei) ar fi dus la obligativitatea companiei de a oferi alternative pasagerilor, inclusiv rambursarea banilor dacă se refuza călătoria la o dată ulterioară. Există Drepturile pasagerilor transportului aerian, care reglementează foarte bine aceste scenarii.

Pandemia de COVID-19 – forță majoră

Doar că în prezent trăim vremuri grele din cauza pandemiei cu noul coronavirus. Practic, din ianuarie, pandemia a afectat foarte mult aviația și turismul, iar totul intră la ”forță majoră”. Anulările sunt din cauza restricțiilor de călătorie impuse de diferite țări, teritorii și regiuni. Cu alte cuvinte, compania aeriană vrea să ridice avioanele de la sol, dar nu se poate din cauza interdicțiilor impuse de autorități.

Milioane de zboruri au fost anulate și zeci de milioane de pasageri nu au mai putut ajunge la destinație. Iar companiile aeriene s-au văzut în incapacitatea de a mai putea rambursa contravaloarea biletelor de avion într-un termen scurt. Și atunci au venit cu alternative: voucher valoric sau reprogramare. UE a impus și rambursarea, doar că le-a permis companiilor să crească termenul de plată până între 30 și 90 de zile.

În aprilie, IATA avertiza că, în acel moment, era imposibil de a fi returnate peste 35 de miliarde de dolari către pasageri pentru zborurile anulate. În prezent, suma a mai crescut, numărul de zboruri anulate a crescut și el, la fel și numărul celor afectați.

Companiile aeriene se confruntă cu o epuizare iminentă a numerarului, această resursă atât de importantă pentru a menține angajații și pentru a fi pregătite de reluarea activităților post-coronavirus.

Oficialii IATA cer ca pasagerii să aibă ”răbdare”. Companiile aeriene și agențiile de turism au nevoie de timp. Au nevoie de sprijin guvernamental, au nevoie de împrumuturi în condiții avantajoase. Au nevoie de lichidități.

Zborul meu a fost anulat, ce solutii am?

Pentru toate zborurile anulate, pasagerii afectați sunt informați prin sms și email, cu privire la posibilitatile pe care le au, respectiv:

• Creditarea intregii sume plătite pentru zborul anulat, sub forma de voucher. Multe companii aeriene au automatizat acest proces și imediat, după ce se anunță zborul anulat, emit voucherul în contul clientului. Wizz Air oferă 120% din contravaloarea biletului. Însă aveți dreptul să-l refuzați și să optați pentru una dintre celelalte 2 opțiuni.

• Schimbarea datei de călătorie fără costuri suplimentare, în limita locurilor disponibile la acea dată. Doar că aici există riscul ca la data respectivă să vă confruntați cu alte anulări de zboruri. Autoritățile pot oricând să interzică zborurile sau compania aeriană să ajusteze programul operațional. Aici trebuie să acționați doar dacă aveți certitudinea că zborul va putea fi operat.

• Aveți dreptul să solicitați rambursarea sumei plătite pentru zborul anulat. Însă trebuie să luați în calcul faptul că termenul de returnare al banilor s-a mărit.

ATENȚIE: Dacă ați cumpărat bilete de avion prin agenții de turism sau prin alte site-uri intermediare, trebuie să țineți legăturile cu acestea. Și, în funcție de alternativa aleasă, să faceți demersul potrivit.

Cumpărați bilete doar dacă sunteți siguri că se poate zbura

Clar nu este o perioadă propice pentru planuri de călătorie. Noi nu încurajăm cumpărarea biletelor de avion până când nu se spune clar, cu subiect și predicat, dacă zborurile spre destinațiile dorite pot fi operate de companiile aeriene. În prezent, autoritățile au blocat zborurile spre 12 țări până pe 16 iunie, inclusiv.

Însă nu se spune clar ce va fi după 16 iunie. Companiile aeriene încarcă zborurile în sistem și speră să poată zbura imediat după ridicarea restricțiilor. Dar la fel de bine există și posibilitatea de autoritățile să blocheze anumite zboruri și după data de 16 iunie. Nu știm ce va fi cu certitudine!

CONCLUZIE: Atâta timp cât compania aeriană nu a falimentat, sunt toate șansele să vă recuperați banii. Puteți să-i recuperați sub formă de voucher și să vă reprogramați alte călătorii pentru perioadele când se vor opera zborurile. În UE, aveți dreptul să solicitați RAMBURSAREA banilor, dar trebuie să vă înzestrați cu multă RĂBDARE până când cererea va fi procesată și banii vor reveni în contul dumneavoastră. In această perioadă, totul se rezumă la RĂBDARE.

Leave A Reply

Your email address will not be published.