Călătoriile post-coronavirus. Aviația și turismul vor ajunge la ”normal” în 2023.
Anul 2020 a avut un debut anevoios. Încă din primele zile ale noului an, omenirea s-a confruntat cu incendii în Australia; cutremure în Turcia, Croația, Grecia; accidente aviatice și apoi a venit pandemia cu noul coronavirus.
În doar 3 luni de zile, Pământul s-a oprit. Peste 200 de țări și teritorii au raportat existența noul COVID-19. Peste 1.4 milioane de oameni s-au infectat, dintre acestea peste 82 000 au decedat în urma complicațiilor apărute.
Majoritatea țărilor au luat măsuri de distanțare socială, au inchis granițe, au impus restricții de călătorie și au suspendat transporul. Primele industrii direct afectate au fost horeca, aviația și turismul. Milioane de oameni au fost trimiși în somaj tehnic, alții au fost disponibilizați. Peste 15 000 de avioane au rămas la sol, iar aeroporturile sunt goale. Nu exista un precedent, nu există un termen de comparație cu ce se întâmplă în prezent.
Călătoriile post-coronavirus
Inevitabil, după pandemia de coronavirus va urma o criză economică. Ține doar de guvernele lumii cât de accentuată va fi criza și cât de mult se va întinde. Și nu ezităm să ne întrebăm cum vor fir călătoriile post-coronavirus. Ce companii aeriene și agenții de turism vor pierde bătălia?
Specialiștii de la Atmosphere Research Group spun că cele 2 industrii – aviația comercială de pasageri și turismul – își vor reveni lent. Estimările lor arată că vor fi necesare 24 de luni până la acel ”normal” de dinaintea pandemiei. Și asta doar după ce pandemia coronavirus va fi declarată ”sub control”.
Acum rămâne de văzut ce va însemna ”sub control”. Poate fi o etapă în care noile cazuri vor fi într-un număr redus, iar pacienții vor putea primi un tratament eficient. Sau poate însemna momentul când va apărea un vaccin.
Oricum ar fi, călătoriile post-coronavirus vor intra lent pe un făgaș normal. Nu va fi o revenire bruscă. Unii specialiști spun că oamenii vor căuta să călătorească mai mult intern, între granițele țărilor unde locuiesc, și mai puțin peste hotare.
Aviația și turismul vor ajunge la ”normal” în 2023
Companiile aeriene își vor reface mai întâi rețelele de zboruri scurte și regionale, iar treptat se vor extinde lung-curier. Vor pune accentul mai mult pe avioanele mai mici, cu 2 motoare. Un rol important îl vor juca modelele A350 și B787. Oricum, putem observa cum marii operatori aerieni au început deja să renunțe la avioanele mari și cu 4 motoare, cum ar fi A380, B747 și A340. Tendința asta exista și înainte de COVID-19.
Deci care va fi strategia de revenire la ”normal” în aviația comercială și turism? Specialiștii de la Atmosphere Research Group iau în calcul ideea că noul COVID-19 ar putea fi sub control până la finalul acestui an.
În primele 6-9 luni post-coronavirus, adică până pe la mijlocul anului 2021, oamenii vor călători mai mult point-to-point, pe distanțe scurte. În prima fază, călătoriile de business vor juca un rol important. Ulterior și călătoriile personale și de agrement. La început vor zbura oamenii cu venituri mai mari. Evidente că prețurile la biletele de avion vor crește, la fel și tarifele vacanțelor.
În perioada 9-16 luni post-coronavirus, oamenii cu venituri medii și mari se vor aventura mai mult în zboruri lung-curier. Călătoriile de business vor crește și mai mult, dar și călătoriile celor cu venituri medii se vor înmulți.
În perioada 12-18 luni, putem spune că segmentul de business va revenit la ”normal”, la fel si segmentul premium. Și abia după această perioadă vom putea spune că aviația comercială începe să înregistreze un volum normal de călătorii. Dacă estimările sunt corecte, abia la final de 2022 și început de 2023 vom putea spune că turismul de masă va reveni la normal, adică la cifrele de la finalul anului 2019.
Da, nu este o analiză prea optimistă, dar nici foarte pesimistă. Probabil că în unele regiuni aviația și turismul vor reveni la normal mult mai repede, iar în altele mult mai lent. Personal cred că în Europa situația va sta ceva mai bine.
Deschiderea granițelor și ridicarea restricțiilor de călătorie îi vor face pe oameni să călătorească în căutarea unui nou loc de muncă. Alții vor dori să călătoreasă în vacanțe de tip city break sau sejururi, dar mai aproape de casă. Poate nu se vor aventura așa de mult pe zboruri lung-curier, poate nici pe zborurile medii. Dar turismul nu dispare, iar oamenii vor să călătorească liberi. Sunt eu prea optimist?