Avioanele viitorului şi resursele de energie alternativă
În momente grele pentru industria airlines, mai multe companii aeriene şi producători de avioane s-au unit pentru a găsi noi resurse de energie alternativă şi pentru a proiecta avioanele viitorului.
Cercetătorii francezi susţin că în următorii ani avioanele de pasageri ar putea fi alimentate cu combustibil extras din paie şi rumeguş, o alternativă mai ecologică decât kerosenul. Proiectul „ProBio 3” a demarat în luna iulie şi este cofinanţat de către guvernul francez. Are ca scop prelucrarea resturilor agricole şi forestiere pentru a dezvolta un nou tip de biocombustibil, care ar putea fi folosit în proporţie de 50% în combinaţie cu kerosenul.
Airbus, producătorul european de avioane şi unul dintre susţinătorii programului, este de părere că rumeguşul şi resturile agricole ar putea constitui o sursă alternativă de carburant în viitor. Bugetul programului ProBio3 pe opt ani este de 24,6 milioane de euro. Programul urmăreşte crearea unei linii profitabile de producţie pentru uleiurile hidroprocesate, un tip de biocombustibil certificat de către standardele internaţionale ca fiind compatibil pentru avioane, în combinaţie cu kerosenul.
UE are în plan să producă anual 2 milioane de tone de biocarburanţi pentru avioane până în 2020. Companiile aeriene din Europa consumă în jur de 50 de milioane de tone de kerosen anual. Deci procentul de biocarburanţi nu va fi foarte mare, dar este un început!
Rămânem tot în zona resurselor de energie alternativă şi aducem în discuţie prezentarea institutului de cercetări german, Bauhaus Luftfahrt. Acesta a prezentat un avion alimentat cu motoare electrice. Conceptul de avion prezentat, denumit „Ce-Liner”, are o capacitate de 200 de locuri. Institutul german de cercetare prevede că până în 2030, bateriile vor avea capacitatea de a permite un zbor de aproape 1.000 de kilometri, până în 2035 avioanele electrice vor putea zbura 1.500 km iar până în 2040, 2.500 de km. Ce-Liner ar putea deveni un competitor serios pentru avioanele clasice, dedicate curselor scurte şi medii, din gamele Boeing 737, Airbus A320, Embraer etc.
În viziunea cercetătorilor, Ce-Liner se poate realimenta în 30 de minute, are motoare reversibile pentru un control mai bun şi scaunele pasagerilor sunt proiectate pentru a oferi mai mult spaţiu atunci când avionul nu este plin. Preţul avionului Ce-Liner ar putea fi de 39,6 milioane de dolari (30,6 mil. euro).
Eu aştept avioanele echipate cu panouri solare sau cu centrale eoliene.