blank

Ascensiunea avionului Airbus A321, cel mai mare din familia A320

0 5.114

Modelul A321, cu variantele 100/200 și alături de A321neo, A321LR și A321XLR, face parte din familia de avioane Airbus A320. Dar înainte să vorbim de A321, hai să vedem câteva informații interesante despre familia de avioane A320 dezvoltată de Airbus.

Airbus A320 este o familie de avioane bimotoare de pasageri

Airbus A320 este o familie de avioane bimotoare de pasageri, de diametru standard (cu un singur culoar), dedicată pentru zbor scurt/mediu-curier. Familia conține 4 modele, în funcție de autonomia de zbor și de capacitatea de transport: A318, A319, A320, A321. Hint: informații despre cum să recunoști avioanele Airbus A320.

A intrat în serviciul operațional în 1988, fiind primul avion de pasageri cu comenzi de zbor digitale fly-by-wire. A ajuns să fie să fie cea mai populară familie de avioane dezvoltată de Airbus. În toamna anului trecut, Airbus a sărbătorit livrarea avionului cu numărul 10 000 din familia A320, care a ajuns în flota Middle East Airlines (MEA).

A321 a zburat pentru prima dată pe 11 martie 1993

A321 a zburat pentru prima dată pe 11 martie 1993. A intrat în serviciul operațional alături de Lufthansa, în 1994. Până la finalul lunii februarie 2021, au fost asamblate 2249 de avioane A321.

Modelul A321 a ajuns să unul dintre cele mai populare, regăsindu-se în flotele a multor companii aeriene. Este folosit pentru zboruri scurte, dar și pe zboruri medii. Autonomia și capacitatea de transport au făcut din A321 să fie unul dintre cele mai versatile avioane, având un cost de operare/scaun foarte bun.

A321 este mai lung cu aproximativ 7 metri față de A320

A321 este mai lung cu aproximativ 7 metri față de A320 și poate transporta până la 220 de pasageri, într-o configurație simplă cu o clasă. Suprafața aripilor este de 128 de metri pătrați, cu 4 metri mai mare față de suprafața celorlalți membri din familia A320.

Noua generație A320neo a fost lansată în 2010, fiind mai eficientă cu 15%-20%. Airbus a păstrat aceleași variante, mai puțin A318, iar A321neo este opțiunea cu cea mai mare capacitate de transport și cu cea mai bună autonomie.

A320 concurează cu B737

Nu este un secret faptul că familia de avioane A320 concurează cu cea a familiei 737 dezvoltată de Boeing. Hint: de ce Boeing folosește cifra 7 și Airbus folosește cifra 3 în numele aeronavelor?

Însă Boeing are un avantaj cu 757, aceste având o autonomie de zbor de peste 7200 de kilometri. A321neo poate transporta până la 244 de pasageri într-o clasă, dar autonomia de zbor nu depășește 5900 de kilometri.

Un plus al noului model A321neo este acela de a putea fi modificat pentru autonomie crescută. Așa au apărut derivatele A321LR și, mai noul, A321XLR. A321LR are o autonomie de până la 7400 de kilometri, în timp ce A321XLR va avea o autonomie de până la 8700 de kilometri. Putem spune că A321LR și A321XLR vor putea opera zboruri lung-curier non-stop.

Dezvoltarea noilor modele A321LR și A321XLR

Prin dezvoltarea noilor modele A321LR și A321XLR, Airbus a dorit să ofere un concurent direct pentru Boeing 757. Iar în contextul actual, când majoritatea companiilor aeriene au decis să renunțe la avioane wide-body, în special la cele cu 4 motoare, clar a dus la o cerere în piață pentru avioane ca A321LR, A321XLR și Boeing 757. Practic se caută avioane cu range mare, dar cu o capacitate de transport mai mică, ceea ce se traduce și prin costuri operaționale mai mici.

Succesul unui avion se vede din numărul de avioane comandate, produse și vândute efectiv. Primul A321 a avut comenzi pentru 1791 de unități, în timp ce A321neo are comenzi ferme, conform cifrelor prezentate de Airbus, de 3413 avioane.

blank
Familia de avioane A320

Familia de avioane A320 a ajuns să fie cea mai bine vândută

Familia de avioane A320 a ajuns să fie cea mai bine vândută, detronând Boeing 737, care se bucură de o istorie mult mai lungă. Boeing încă mai suferă după urma problemelor înregistrate cu 737 MAX, dar cu siguranță se va replia și va reveni în forță.

Legat de experiența mea cu A321, pot spune că am zburat de câteva ori, în special cu cele de la Wizz Air și Lufthansa. Primul Airbus A321ceo Wizz Air şi zborul demonstrativ Londra – Birmingham (Foto / Video). În ansamblu, confortul la bordul unui avion din familia A320, în special A321, este dat de configurație. Wizz Air a înghesuit 230 de locuri într-o singură clasă în A321ceo, în timp ce Lufthansa a configurat avioanele A321ceo în 2 clase, cu 200 de locuri în total. Inevitabil, dacă aveți un zbor din România spre una dintre cele mai populare destinații din Europa, cu siguranță veți zbura cu un avion din familia A320 sau Boeing 737.

Wizz Air are o flotă formată doar din avioane din familia A320, în timp ce Ryanair și Blue Air au flotele formate doar din avioane Boeing 737. TAROM deține o flotă mixtă, având în componența sa avioane din familia A320 și Boeing 737.

Voi ce experiențe aveți cu avioanele A321?

Leave A Reply

Your email address will not be published.