blankblank

Antonov AN-225 Mriya – cel mai mare avion din lume (foto / video)

Antonov An-225 Mriya este propulsat de 6 motoare, 3 pe fiecare aripă!

9 58.464

4 martie 2022: Se confirmă faptul că Antonov AN-225 a fost distrus!

Astăzi o să vă povestesc despre cel mai mare avion din lume – Antonov An-225. Nu este vorba despre o aeronavă civilă. An-225 este un avion de tip cargo de mare capacitate, care a fost proiectat şi construit de Antonov ASTC.

Este considerat cel mai mare avion din lume în serviciu activ şi a intrat în Cartea Recordurilor pentru cele peste 240 de recorduri doborâte. Este cel mai greu avion, având până la 640 de tone la decolare.

antonov-225

Antonov An-225 Mriya

Antonov An-225 Mriya a zburat prima dată pe 21 decembrie 1988, operând un zbor de 74 minute cu plecare de la Kiev. Aeronava a fost expusă la sol la Paris Air Show în 1989 și a zburat la spectacolul aerian de la Farnborough în 1990.

Două avioane au fost comandate, dar numai un An-225 a fost terminat (înregistrat CCCP-82060, transformat mai târziu în UR-82060). Al doilea avion este construit în proporţii de 60-70% şi va putea fi terminat în 3 ani dacă se găsesc fondurile necesare.

Aeronava a fost proiectată și construită pentru a transporta  naveta spațială sovietică reutilizabilă Buran. Este un avion unic în lume.

An-225 este o extensie a precedentului proiect An-124. Pentru a întruni nevoile noului scop, două motoare suplimentare au fost adăugate, structura de rezistență a aripilor îmbunătățită, iar trenul de aterizare a fost mărit la un număr de 52 de roți.

Ușa cargo posterioară și rampa versiunii An-124 au fost eliminate, iar ampenajul a fost schimbat de la un singur stabilizator vertical la o coadă dublă cu un stabilizator orizontal supradimensionat. Diferit de An-124, An-225 nu a fost destinat pentru transporturi tactice și nu e desemnat pentru operațiuni pe rază scurtă.

Mai jos aveţi un filmuleţ cu gigantul aerului. Este bine ca la decolare să nu stea nimeni in spatele lui. Fluxul de aer este mult prea puternic.

Însă niciodată nu a fost încarcat la masa maximă suportată. Iniţial, Antonov An-225 a fost proiect pentru a transporta naveta spaţială Buran, însă acum este folosit pentru a transporta diferite structuri gigantice pe calea aerului, de la turbine pentru centrale şi până la utilaje şi echipamente grele.

Primul zbor comercial a plecat din Stuttgart, Germania, la 3 ianuarie 2002 și a zburat la Thumrait, Oman cu 216,000 mâncăruri preparate pentru personalul militar american cu sediul în regiune. Marfa a fost transportată în 375 paleţi si a cântărit 187.5 tone.

Primul zbor cu marfă a fost operat pe 22 martie 1989

Însă primul zbor cu marfă a fost operat pe 22 martie 1989, când a transportat 156.3 tone, doborând 110 recorduri mondiale aeronautice. Acest lucru fiind un record mondial la rândul său. Așa cum am zis mai sus, aeronava a doborât peste 240 de recorduri mondiale în decursul anilor.

Antonov-An-225-zbor
Photo by Arsenii Gerasymenko

A operat mii de zboruri și a zburat  peste 1.7 milioane de kilometri. Este un avion imens, lung de 84 de metri și cu înălțimea de 18 metri. Anvergura aripilor are 88.4 metri. Propulsia este asigurată de 6 motoare (3 motoare pe aripă și singurul de acest fel) D-18T, același tip de motor pe care-l vedem și la AN-124.

Specificaţii tehnice Antonov AN-225:

Echipaj: 6
Personal în afara echipajului: 63
Anvergură aripi: 88.4 m
Lungime: 84 m
Înălțime: 18.1 m
Suprafața aripilor: 905 m2
Motoare: TRDD D18T, 6 buc (23400 CP fiecare)
Masa maximă gol: 285 de tone
Masa Max combustibil: 300 de tone
Sarcină utilă maximă: 250 de tone
Masa maximă suportată la decolare (cu încărcătură): 640 de tone
Volum cargo: 1300 metri cubi
Plafon de zbor: până la 11.6 Km

Aeronava poate fi alimentată cu până la 365 de tone de carburant, suficient pentru a putea zbura 18 ore pe o distanță de 15 000 de kilometri, doar dacă este goală. Alimentarea aeronavei poate dura de la 30 de minute la 1.5 zile, în funcție și de capacitatea cisternelor.

Trenul de aterizare este format din 52 de roți. Anvelopele trebuie schimbate la fiecare 90 de aterizări. Acestea sunt fabricate la uzina de anvelope Yaroslavl, iar tariful este de aproximativ 1000 USD/bucată.

Un asemenea avion are nevoie de echipamente speciale pentru tractare, monitorizare, alimentare. Toate sistemele avionului sunt automate și legate la 34 de computere de bord. Nu necesită intervenția echipajului.

Compartimentul pentru pasageri este împărțit în două: compartimentul de zbor ocupă partea frontală, iar compartimentul de întreținere și personalul însoțitor se află în partea din spate a aeronavei.

Cel mai mare avion din lume

Echipajul navigant al aeronavei cuprinde 6 membri: căpitan, copilot, navigator, inginer șef de zbor, inginer de zbor al echipamentelor de bord și operator radio.

De menționat faptul că Antonov AN-225 are nevoie de o pistă de 2400 de metri pentru decolare/aterizare când este gol. La sarcină maximă încărcată, AN-225 are nevoie de o pistă de 3500 de metri pentru decolare și 3300 de metri pentru aterizare.

Vitezele de decolare și aterizare pot varia în funcție de condițiile meteo și greutatea aeronavei, de la 240 km/h până la 280 km/h. Viteza medie de croazieră este de 850 km/h.

Inițial, Antonov An-225, această capodoperă a ingineriei aeronautice, a fost proiectat pentru o durată de viață de 8000 de ore de zbor, 2000 de decolări-aterizări sau 25 de ani calendaristici. În 2013, la aniversarea celor 25 de ani de zboruri, aeronava a fost inspectată și modernizată, iar durata de viață a fost extinsă la 45 de ani.

9 Comentarii
  1. Lucian Mustaţă says

    Să înţeleg că gol are numai 50 de tone? Aşa puţin? Sau e ceva în neregulă cu cifrele…

    1. Sorin Rusi says

      Acelea sunt cifrele la nivel maxim pe fiecare segment, dar niciodata nu va decola cu 300 tone carburant si 250 tone marfa. El gol are 285 tone, iar masa maxima suportată la decolare este de 640 tone, diferenta se imparte intre carburant si marfa transportata, în funcţie de misiune.

      1. Lucian Mustaţă says

        Am înţeles. Mersi pentru lămurire.

        1. Sorin Rusi says

          Nu ai pentru ce. Sper sa-ti placa articolul, macar asa de curiozitate :).

  2. a says

    super!!!!!!!!

  3. vasile says

    Super articol, multumesc !

  4. Vele Adrian says

    Sânt tare curios daca aripile unui avion are capacitatea de combustibil trecută la aparatele de zbor. Nu cred cifrele.

    1. Sorin says

      E problema ta sa nu crezi. Tu unde crezi ca baga un avion atatea tone ed carburant? Evident ca aripile joaca rolul de rezervoare.

Leave A Reply

Your email address will not be published.