Activitatea Aeroportului Internaţional Timişoara „Traian Vuia” în 2013
Aeroportul Internaţional Timişoara „Traian Vuia” a tras linie şi a prezentat bilanţul pe 2013, dar şi planurile pe 2014.
În anul 2013, datele de trafic se prezintă după cum urmează:
– Număr mişcări aeronave: 11.929
– Număr pasageri procesaţi: 757.096
O conjunctură nefavorabilă pentru aeroport a constituit-o declinul volumului de trafic al companiei Carpatair în România, ceea ce a afectat negativ volumul de pasageri şi veniturile aeroportuare, în condiţiile în care Timişoara reprezenta în trecut hub-ul de operare a companiei aeriene.
Pentru creşterea volumului de trafic, administraţia aeroporului a adoptat şi aplică în continuare o politică de marketing de atragerea unor noi operatori de transport pasageri şi marfă pe destinaţii noi, care să conducă la o creştere a valorilor de trafic.
Astfel, programul de zboruri ce va fi operat începând cu sezonul de vara 2014, de către una dintre companiile partenere de pe Aeroportul Internaţional Timişoara-“Traian Vuia”, include o creştere a frecvenţei zborurilor către cele mai importante destinaţii europene. Noul program de zboruri operat în 2014 de catre această companie include 6 zboruri suplimentare către unele dintre destinaţiile europene operate deja de pe Aeroportul Internaţional Timisoara – “Traian Vuia”, după cum urmează:
Destinaţie Creştere frecvenţă zboruri/săptămână Zilele de operare în 2014:
Londra – 2 zboruri suplimentare – luni, miercuri, joi, vineri, duminică
Dortmund – 1 zbor suplimentar – marţi, joi, sâmbătă
Milano – 1 zbor suplimentar – luni, miercuri, vineri, duminică
Valencia – 1 zbor suplimentar – miercuri, duminică
Paris 1 – zbor suplimentar – marţi, joi, sâmbătă
În acelaşi timp, compania parteneră analizează şi oportunitatea deschiderii, începând cu sezonul de vară 2014, a două noi destinaţii din Timişoara.
Din luna ianuarie 2013, Aeroportului Internaţional Timişoara este autorizat ca “Agent cargo abilitat”, ceea ce atestă faptul că serviciile furnizate prin Centrul Cargo sunt conforme cu standardele europene specificate în Regulamentul 185/2010 al CE.
În Centrul Cargo al Aeroportul Internaţional Timişoara, mărfurile de diferite tipuri – mărfuri generale, poştă, coletărie mică – sunt preluate, procesate şi, prin intermediul companiilor partenere, transportate în cel mai rapid mod, de la Timişoara către alte aeroporturi sau la destinaţia finală. Transportul mărfurilor se realizează prin companiile aeriene partenere respectiv, prin firme de curierat de prestigiu internaţional.
Aeroportul dispune de camere de depozitare echipate adecvat şi de personal calificat pentru desfăşurarea activităţii cargo.
Totodată, în perioada 04.09.-12.09.2013, European Aviation Civil Conference (ECAC), a efectuat un audit de securitate în cadrul SN AIT TV SA, care a confirmat faptul ca aeroportul Timişoara respectă la cel mai înalt nivel cerinţele şi standardele specifice europene în domeniul securităţii aeronautice.
Obiective importante, realizate în anul 2013
– Lucrările de reparaţii curente ale pistei de decolare/aterizare aeronavă începute în 2009 şi întrerupte până în octombrie 2012, au fost finalizate în 01.09.2013;
– In aceeaşi perioadă a fost reabilitat sistemul de balizaj luminos şi a fost modernizat postul de transformare a tensiunii de la medie la joasa tensiune, prin care se asigură electroalimentarea sistemului de balizaj, îndeplinind condiţiile de balizaj categoria a doua, ceea ce înseamnă că vizibilitatea necesară pentru aterizare pe timp de ceaţă trebuie să fie de minim 300 de metri, facilitând operarea companiilor de transport aerian şi reducând numărul de anulări de zboruri şi al întârzierilor cauzate de condiţiile meteorologice;
– Sistemul de balizaj este funcţional pe ambele directii de operare (Est/Vest) prin instalarea “sistemului de balizaj de apropiere” pe direcţia Vest; toate aceste lucrari au fost executate cu o minimă întrerupere de timp a operaţiunilor de zbor (7 zile), ceea ce a constituit un succes organizational al administratiei;
– Auditul de certificare realizat de Autoritatea Aeronautică Civilă Română la finalizarea acestor lucrări a confirmat faptul că îndeplinim condiţiile de siguranţă impuse de reglementările internaţionale, la standarde tehnice şi operaţionale ridicate şi faptul că S.N. “Aeroportul Internaţional Timişoara – Traian Vuia” – S.A. îndeplineşte toate condiţiile de siguranţă în ceea ce priveşte infrastructura aeroportuară, la un nivel de performanţă tehnică superioară; (Anexa – Tabel caracteristici operaţionale ale aeroporturilor din Romania).
Toate aceste lucrări de reparaţii la pista de decolare / aterizare, au fost realizate după o expertizare a stratului de fundare/rezistenţă. Suprafaţa pistei de decolare/aterizare se afla într-o stare de uzură fizică, fiind decopertată de stratul asfaltic timp de 3 ani (2009-2012), ceea ce a condus la degradarea acesteia.
Lucrările de reparaţii au asigurat creşterea gradului de siguranţă a mişcărilor de aeronave la sol şi realizarea unei planeităţi care va conferi un grad de confort sporit al operaţiunilor de decolare/aterizare. Pe de altă parte, va creşte durata de exploatare a pistei.
Pe lângă aceste lucrări, au fost realizate şi alte obiective, dintre care amintim:
– “Schimbarea Sistemului de Acces Auto în Parcarea AIT- TV” în luna aprilie 2013; comparativ cu vechiul sistem de acces, acesta beneficiază de tehnologie de ultimă generaţie care îi conferă o fiabilitate mărită, bazându-se pe cititoare de coduri de bare. Sistemul vine în întâmpinarea nevoilor pasagerilor care nu au abonament şi care în prezent pot achita valoarea serviciului de parcare cu ajutorul unei case automate de plata.
– Lucrări de reconfigurare şi reamenajare a unor zone din interiorul Terminalelor de pasageri 1 şi 2;
– Lucrări pregătitoare realizării unei extinderi a Halei Cargo;
– Implementarea unui sistem de măsuri privind gestionarea, colectarea şi transportul selectiv al deşeurilor, în concordanţă cu principiile de protecţie a mediului;
– Realizarea documentelor în vederea solicitării de finanţare din fonduri UE (programul TEN-T şi POS-T) pentru realizarea obiectivului “Terminalul Intermodal de pasageri şi marfă – Aeroportul Internaţional Timişoara Traian Vuia”;
– Efectuarea reparaţiilor curente la platforma de staţionare aeronave precum şi realizarea marcajului diurn, în scopul menţinerii nivelului corespunzător de siguranţă aeronautică în operarea pe suprafeţele de mişcare;
– Monitorizarea permanentă a suprafeţelor de mişcare aeronave, din punct de vedere tehnic si operaţional, astfel încât să fie îndeplinite reglementările naţionale şi europene în domeniul aviaţiei civile privind siguranţa aeronautică;
– Monitorizarea permanentă a zonelor de siguranţă şi a suprafeţelor de mişcare aeronave, prin intermediul “sistemului electronic de supraveghere perimetrală” astfel încât să se respecte cerinţele naţionale şi europene în domeniul aviaţiei civile, privind securitatea aeronautică;
– Realizarea unor lucrări masive de defrişare şi cosire a suprafeţelor din zona de siguranţă aeronautică, din cauză că aceste lucrări nu au fost efectuate corespunzator timp de 2 ani (2010-2012);
– Reorganizarea structurii de personal, care a avut în vedere eliminarea posturi care nu mai corespund cerinţelor operaţionale şi administrative actuale, cu scopul eficientizării activităţii şi utilizării eficiente a personalului şi timpului de lucru efectiv.
Prezentarea sintetică a tuturor aspectelor şi obiectivelor realizate, relevă faptul că s-a reuşit până în prezent o derulare coerentă şi eficientă a activităţilor, în condiţiile unei sume de elemente defavorizante al caror efect asupra activităţii de ansamblu a trebuit controlat şi atenuat.