blank

Accident aviatic zborul JT610: Pilotul a pierdut lupta cu sistemul automat

Pe 29 octombrie 2018, o aeronavă de tipul Boeing 737 MAX s-a prăbușit la scurt timp de la decolare. Opera zborul JT610 al companiei Lion Air. În urma accidentului, au murit 189 de oameni. Mai jos puteți citi noile dezvăluiri oferite de anchetatori.

0 739

La finalul lunii octombrie, un accident aviatic avea să cutremure lumea aviației civile. Un Boeing 737 MAX 8 s-a prăbușit la scurt timp de la decolare. Aeronava opera azborul JT610 Lion Air pe ruta Jakarta – Pangkal Pinang. Boeing 737 MAX 8 este unul dintre cele mai noi aeronave civile fabricate de Boeing, totodată acesta fiind primul 737 MAX implicat într-un accident aviatic.

În primele zile de după accident, au apărut tot mai multe informații despre o posibilă defecțiune tehnică a unor senzori. Sistemele automate ale aeronavei au primit date eronate de la senzorii externi, ceea ce a dus la interpretări eronate și decizii fatale.

Pilotul a pierdut lupta cu sistemul automat MCAS

După recuperarea cutiei negre, care a înmagazinat parametri de bor, anchetatorii au tras unele concluzii preliminarii. Imediat după decolarea aeronavei, pilotul a luptat timp de 11 minute cu sistemul automat pentru a corecta cele 12 încercări de a coborâ nasul avionului.

Cu alte cuvinte, sistemul M.C.A.S* instalat de Boeing, care are menirea de a corecta manevra de cabrare în procesul de ascensiune, a primit date eronate de la senzori și a luat decizia de a coboră nasul avionului într-un proces de corectare a manevrei. Doar că, în cazul acesta, decizia sistemului a fost fatală.

batalia-pilot-sistem-automat-boeing-737-max

Pilotul a încercat să se opună procesului de corecție, operând manevre de ridicare a nasului, asta până a cedat și a pierdut controlul avionului. Ce a urmat, e tragica poveste a celor 189 de suflete aflate la bordul avionului.

Boeing a preferat să nu comenteze aceste informații, invocând ideea că este o anchetă în desfășusare, dar a menționat că în manualul aeronavei există proceduri pentru eliminarea sistemul M.C.A.S în cazul unei activări incorecte.

accident-aviatic-jt610-lion-air

Zilele următoare este așteptat un raport detaliat cu privire la senzorii de pe fuselaj, recunoscuți și ca senzori de unchi de atac. Dar unul dintre acești senzori a fost înlocuit înaintea ultimului zbor al avionului.

Se putea evita producerea acestui accident?

Pe un zbor anterior, senzorul a transmis incorect date privind unghiul de atac și viteza, ceea ce se regăsește și în declarațiile piloților de pe zborul respectiv. Însă aceștia au reușit să decupleze sistemul și să stabilizeze aeronava până la destinație.

accident-aviatic-jt610-lion-air-1

Știm prea bine că un accident aviatic are la bază mai mulți factori, care împreună pot duce la situații fatale. Piloții sunt instruiți să acționeze în situații critice și sunt antrenați să ia cele mai bune decizii. Însă apar și astfel de situații, când o defecțiune tehnică plus deciziile necorespunzatoare au dus la prăbușirea avionului în mare.

Anchetatorii încă nu au recuperat cutia neagră cu sunetele din cockpit (CVR – Cockpit Voice Recorder). Aceasta ar putea oferi informații despre atmosfera din cabina piloților. Se poate analiza comunicarea dintre cei 2 piloți, precum și deciziile luate de aceștia.

Va mai dura ceva timp până când anchetatorii vor trage concluziile finale. Mai sunt multe necunoscute, inclusiv faptul că aeronava a primit aprobare de zbor cu toate că exista o problemă la senzorii de poziție. Anchetatorii trebuie să facă lumină în acest caz și să stabilească cu exactitate firul evenimentelor. Se putea evita producerea acestui accident?

*MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System)

Leave A Reply

Your email address will not be published.