5 predicții în aviație pentru 2018
2018 este la început, iar industria aeronautică este dinamică și mereu în schimbare. Nigel Mayes, the senior vice president, consulting & product development at ASM, a scris câteva predicții în aviație pentru 2018.
Nu știm încă ce ne rezervă 2018, dar Nigel Mayes face 5 previziuni asupra pieței de aviație, de la fuziuni și până la apariția de noi companii aeriene.
1. Consolidări pe piața din Europa
2017 a adus și două falimente istorice – Monarch Airlines și Air Berlin / Niki. Asta în timp ce marii jucători low-cost, printre care RYANAIR și easyJet, și-au consolidat pozițiile pe piața din Europa. Prețul scăzut la carburant a contribuit la menținerea prețurilor mici la biletele de avion, în timp ce marjele de profit sunt tot mai mici.
Piața din Europa rămâne fragmentată, iar companiile aeriene într-o continuă competiție. Primele 5 operatori aerieni (după capacitate) din Europa au o cotă de piață de 29.8%. În timp ce primii 5 operatori din Statele Unite au 71.5% din piață.
La ce să ne așteptăm în 2018 pe piața din Europa? Ne așteptăm la noi alianțe aeriene, fuziuni, la societăți mixte și poate chiar la falimentul unor companii aeriene. Într-o piață competitivă, unii vor crește și își vor consolida poziția în Europa, alții vor falimenta.
2. O fuziune uriașă
În ultimii 10 ani, industria aeronautică a înregistrat o serie de fuziuni importante, în special în America de Nord. Aici amintim de Delta-Northwest, United-Continental și American-US Airways. Cine urmează?
Rămâne în America de Nord, iar Nigel Mayes prezice fuziunea dintre Spirit și Frontier. Există posibilitatea ca în urma fuziunii să rezulte al 4-lea mare operator aerian din regiune.
E de urmărit și Norwegian, care are planuri mărețe pe viitor. S-a lansat într-o expansiune pe zborurile lung-curier și chiar intenționează să înceapă operațiunile în Argentina. În 2017 a încheiat un acord cu easyJet pentru a-și mări aria de colectare a pasagerilor prin hub-ruile comune.
Ne așteptăm ca și în Europa să asistăm la o fuziune mamut între 2 operatori low-cost sau low-cost și full service. Rămâne de văzut!
3. Emirates se orientează spre avioane cu un singur culoar
2018 ar putea fi anul de cotitură pentru Emirates. Marele transportator arab deține o flotă formată din 269 avioane widebody, de tip A380 și B777. Alte 246 de avioane sunt la comandă, inclusiv 40 de avioane Boeing 787-10 Dreamliner. Recent chiar a semnat un acord pentru încă 36 de avioane A380.
În tot acest timp, compania a început să înregistreze scăderi ale profitului. În perioada 2016-2017, profitul a scăzut cu 82%, până la 340 de milioane de dolari. Acest lucru se datorează și gradului redus de încărcare al aeronavelor, care a scăzut până la 75.1%.
Astfel, posibil ca Emirates să fuzioneze cu FlyDubai, cele 2 companii aeriene fiind deținute de stat și în prezent având mai multe acorduri de tip codeshare pe mai multe rute. În prezent, FlyDubai zboară pe aeroporturi mai mici, secundare, în timp ce Emirates zboară spre aeroporturi mari, principale, multiple conexiuni. Deci cele 2 se completează!
Totodată, Emirates a luat în calcul să comande aeronave de tip Boeing 737 MAX sau A320neo. Surse din interior spun că Emirates începe să se resimtă financiar după acești ani de expansiune. A ajuns să zboare cu A380 spre multe destinații din Europa, Asia, Statele Unite, chiar și în Orientul Mijlociu. Vă reamintim că operează cel mai scurt zbor cu A380, pe ruta Dubai – Kuwait. Iar aceste zboruri au un grad de încărcare satisfăcător, dar nu bun. Există nevoia de avioane narrow-body.
4. Mai multe companii low-cost
În timp ce cei Ryanair, Norwegian, WOW Air, Wizz Air, easyJet (plus multe alte companii low-cost) au continuat să-și dezvolte în mod agresiv rețelele, alte companii noi și-au făcut debutul pe piața aeronautică.
LEVEL, low-cost dedicat zborurilor lung-curier din grupul IAG, a început să zboare în iunie, lansând baza la Barcelona, iar în noiembrie a inaugurat baza de la Paris Orly.
Joon, subsidiara low-cost Air France, a fost lansată în decembrie. Subsidiara Westjet, pe numele ei Swoop, a fost anunțată în septembrie 2017, dar va opera zboruri începând cu iunie 2018. Să nu uităm de flyBondi, prima companie low-cost din Argentina.
Nu vă imaginați că totul e roz pe piața low-cost, dar sunt multe companii aeriene LCC care au demonstrat că se poate. Câteva exemple la nivel global: Scoot (Singapore Airline), Jetstar (Qantas) și Eurowings (Lufthansa). Pentru a reuși, un operator low-cost trebuie să fie cu adevărat low-cost. Nu mințiți pasagerii cu denumirile.
5. Next generation în airlines
Următorul nivel în aviație ține foart mult de digitalizare, de tehnologia computerizată. Tehnologia va contribui la optimizarea operațiunilor și reducerea costurilor, în același timp crescând calitatea serviciilor.
Multe companii aeriene, care au moștenit sisteme rudimentare, vor avea nevoie de timp pentru a ține pasul cu tehnologia de ultimă generație.
Oare vom vedea noi companii aeriene construite în jurul unor business-uri tehnologizate, care știu să unească oameni?
Amazon Air / Prime Air este compania aeriană dezvoltată de Amazon pentru a-și transporta marfa. Este o mare pierdere pentru firmele specializate de curierat și pentru companiile aeriene specializate în cargo. Au pierdut un client mare.
Amazon are în plan să investească 1.5 miliarde de dolari pentru a dezvolta un hub la Aeroportul Internațional Cincinnati / Northern Kentucky.
După cum puteți observa, ne așteaptă un an 2018 interesant în lumea aviției comerciale. Pe plan național, mare lucru nu avem de spus. Ne așteptăm să fie anunțate noi rute și eventual să vedem noi transportatori aerieni pe piața din România. După cum știți, 2018 va aduce primele rute directe între România și Canada.
Voi ce predicții în aviație aveți pentru 2018?