Strategiile de eco-eficienţă la Airbus

“Impactul asupra mediului este un subiect luat foarte în serios la Airbus, afectând deciziile luate la cel mai înalt nivel – de la planificarea pe termen lung de către echipa de management a companiei – până la operațiunile de zi cu zi, la producție, la asistență pentru clienți și alte facilități din întreaga lume. Lista lungă de realizări legate de mediu la Airbus a fost influențată de inovare și de colaborare cu întreaga industrie, încă de la conceptul fly-by-wire și până la noua generație de aeronave A350 XWB. Acum, mai mult ca niciodată, aceste metode furnizează soluții pentru a răspunde provocărilor de mediu din ziua de azi, precum și obiectivelor ambițioase pe care Airbus le-a stabilit pentru mâine.” – acestea sunt câteva rânduri din angajamentul pe care cei de la Airbus l-au făcut cu privire la reducerea impactului asupra mediului.

Filozofia Airbus referitoare la eco-eficiență se bazează pe 6 așa-numiți piloni: angajament eco, performanță eco, inițiative eco, inovație eco, parteneriate eco și servicii eco.

Angajament eco
Ianuarie 2007 a marcat o realizare majoră pentru Airbus, devenind prima companie din sectorul de producție aerospațial cu ISO (Organizația Internațională de Standardizare) 14001 de mediu. Acest document acoperea toate site-urile sale de producție și activitățile legate de productie. În 2013, ISO 14001 a fost reînnoit cu succes pentru încă trei ani.

Airbus a extins domeniul de aplicare al unui sistem standard de management de mediu prin integrarea proceselor de fabricație ale companiei și a produselor sale printr-o abordare pe ciclu de viață – pentru a permite cartografierea, evaluarea, controlul și reducerea unei amprente de mediu a producerii unei aeronave.

Inițiative eco
Ca parte a efortului de a îmbunătăți performanța în protejarea mediului, Airbus a pus accent pe maximizarea utilizării eco-eficiente a tehnologiei, clădirilor și a proceselor de la unitățile de producție ale companiei din întreaga lume. Pentru a gestiona această acțiune, Airbus a lansat Blue5, un plan al măsurilor luate pentru reducerea amprentei ecologice a activităților sale de producție.

Inițiativa Airbus Blue5 are în vedere cinci zone de interes ecologic pentru producție durabilă, fiecare dintre acestea având îmbunătățiri masive în ultimii ani: economisirea energiei, economisirea apei, reducerea deșeurilor, reducerea emisiilor CO2 și reducerea compușilor organici volatili.



Booking.com

Menționăm aici câteva dintre măsurile luate de către companie în cadrul acestui program; la fabrica din Nantes, Franța, Airbus utilizează unități de extracție centralizate – fiecare constând dintr-o turbină și un motor cu o putere de aproximativ 100 kW – pentru a prelua praful de cărbune rezultat din fabricație și reducerea reziduurilor de ulei. În atelierele zonei de producție Hamburg, Germania, a fost identificat un potențial imens de economisire a energiei prin simpla comutare automată a luminilor după o perioadă de non-activitate. Pentru a reduce consumul de hârtie, a fost instalat un sistem numit “Follow you” menit să elimine imprimarea inutilă a documentelor, reducând astfel cantitatea de deșeuri de hârtie produse.

Inovație eco
Airbus sprijină pe deplin Consiliul pentru Cercetare Aeronautică (ACARE) în viziunea sa pe termen lung, în Europa, pentru a reduce emisiile de CO2 cauzate de transportul aerian cu până la 50% până în 2050 (față de 2005).

Airbus ECO-EFFICIENCY

Airbus se angajează să investească în îmbunătățirea continuă a avioanelor sale în serviciu și aplică tehnologii de ultimă ora pentru a optimiza aeronavele noi. Această direcție este subliniată de rolul de lider al Airbus  în “Clean Sky Joint Technology Initiative” a Uniunii Europene de a dezvolta noi tehnologii ce vor aduce îmbunătățiri de mediu – în colaborare cu alte mari companii aerospațiale europene.

Compania și-a reafirmat angajamentul față de programul Clean Sky, în septembrie 2012, făcând demersuri de a continua această activitate prin „Clean Sky 2” – o extensie a inițiativei originale care se va desfășura între 2014-2020.

De asemenea, Airbus contribuie la îmbunătățirea managementului traficului aerian (ATM), prin participarea sa la SESAR (“Single European Sky ATM Research”), program creat pentru a îmbunătăți controlul aeronavelor care zboară pe cerul Europei, precum și pentru a reduce congestia aeroportuară.

Additive Layer Manufacturing (ALM) este procesul de imprimare 3D folosit în numeroase proiecte de către Airbus și Airbus Group. Acesta oferă o abordare complet nouă de producție. În loc de a obține o componentă prin tăierea sa dintr-un bloc solid de material, aceasta este construită strat cu strat. Un fascicul de electroni cu laser este utilizat pentru a modela materialul dorit (plastic sau metal), conform unui desen generat de computer.

Airbus a fost un pionier în utilizarea de materiale compozite și alte materiale avansate în proiectarea de aeronave și de fabricație. Cunoscute ca fiind mai fiabile decât materiale tradiționale, compozitele reduc atât greutatea, precum și numărul de inspecții obligatorii în timpul serviciului.

Un alt demers lăudabil este concursul bianual „Fly Your Ideas” organizat de Airbus din 2008, cu intenția de a motiva studenții să urmeze o carieră în industria aerospațială, stimulând un nou mod de gândire pentru a depăși provocările industriei.

Performanța eco
A320neo (new engine option) este unul dintre numeroasele upgrade-uri de produse. Airbus continuă să investească circa 300 de milioane de euro pe an în inovație pentru ca familia A320 să-și mențină poziția de cea mai avansata și eficientă familie de aeronave de tip “single aisle” (un singur culoar) din punct de vedere al consumului de combustibil.

Airbus ECO-EFFICIENCY

A320neo este cu 15% mai economic din punctul de vedere al consumului de combustibil, comparativ cu restul aeronavelor de acest tip. Acest lucru este realizat cu ajutorul noilor opțiuni de motoare (CFM International LEAP-1A și PurePower PW1100G Pratt & Whitney) și a dispozitivelor de tip “sharklet” din vârful aripii. Este preconizat că A320neo va oferi o reducere cu 20% a emisiilor de consum de combustibil și CO2 până în 2020.

Peste 70% din eficiența greutății structurii aeronavei A350 XWB este realizată prin folosirea materialelor avansate, combinând 53%  structuri compozite cu titan și aliaje avansate de aluminiu.

Airbus ECO-EFFICIENCY

Comparativ cu reglementările de mediu curente, marjele de conformitate ale A350 XWB sunt impresionante: 99%  sub limita de emisii de hidrocarburi, 86% sub limita de emisii de monoxid de carbon, 60% sub limita de emisii de fum și 35% sub limita de emisii de oxizi de azot (NOx). A350 XWB este, de asemenea, un “vecin silentios”. Zgomotul emis de această aeronavă este cu până la 21dB sub limita ICAO (Organizația Aviației Civile Internaționale).

Airbus ECO-EFFICIENCY

Airbus A380  este o altă parte esențială a soluției pentru o creștere durabilă, realizând “mai mult cu mai puțin”: decongestionarea traficului pe aeroporturile aglomerate de transport prin transportarea mai multor pasageri cu mai puține zboruri, mai eficient și la costuri mult mai mici.

Airbus ECO-EFFICIENCY

Airbus ECO-EFFICIENCY

A380 a fost primul avion comercial care este fabricat folosind materiale compozite în proporție de 25%, economisind până la 1,5 tone în greutate și având o ardere redusă de carburant. Această aeronavă folosește aproximativ 3 litri de combustibil per pasager la 100 de kilometri. Studiile au arătat un consum de combustibil cu 40% mai scăzut comparat cu cel mai apropiat competitor.

Parteneriate eco
Airbus colaboreaza cu companii aeriene, agenții guvernamentale, organizații de gestionare a traficului aerian și producători de motoare cu scopul de a dezvolta și implementa cele mai bune și mai eficiente soluții la nivel mondial. Putem menționa aici programe precum “Sustainable Aviation Engagement Programme”, “European Advanced Biofuels Flightpath” sau “Perfect Flight”.

Un exemplu de astfel de program este inițiativa lansată de Airbus în 2014, în parteneriat cu British Airways, aeroportul Heathrow și NATS (principalul furnizor de servicii de navigație aeriană în Regatul Unit), de a studia și a dezvolta proceduri operaționale de reducere a numărului de persoane afectate de zgomot în jurul aeroportul londonez Heathrow. Acest proiect utilizează capacitățile Airbus-ului  A380, cel mai silențios avion de dimensiunea sa și analizează modul în care toate aceste entități pot reduce și mai mult impactul zgomotului operațiunilor de zbor pentru comunitățile locale.

Airbus ECO-EFFICIENCY

Servicii eco
În plus față de aeronavele sale “eco-friendly”, Airbus susține inițiativele care cresc economisirea de combustibil pentru operatori în timpul serviciului comercial – fie în zbor sau la rularea pe sol.

Pentru a optimiza în continuare eficiența operațională în zbor, compania – prin filiala sa Airbus Prosky – a realizat colaborări cu o serie de parteneri pentru dezvoltarea de noi soluții de gestionare a traficului aerian (ATM), care vor duce la reducerea consumului de combustibil prin rutarea optimă a avioanelor comerciale.

Mai mult de 12.000 de aeronave se vor retrage din exploatare în următorii 20 de ani. În acest sens, Airbus răspunde nevoii de a gestiona aceste aeronave într-un mod responsabil față de mediu.

În 2005, Airbus a devenit primul producător care a dezvoltat soluții pentru aeronavele ce se apropie de pensionare cu un proiect demonstrativ dedicat numit PAMELA. Scopul acestui studiu a fost de a investiga și de a stabili noi standarde eco-eficiente pentru managementul sfârșitului “vieții” aeronavelor.

Airbus, împreuna cu Tarmac Aerosave, au folosit o metodă pentru dezmembrarea și reciclarea întregii game de aeronave Airbus din punct de vedere ecologic și financiar. Până la 90 % din aeronave sunt refolosite sau reciclate. Cu platforma Tarmac Aerosave, Airbus și partenerii săi au înființat un centru dedicat la aeroportul Tarbes din Franța și Aeroportul Teruel din Spania unde avioanele sunt dezafectate, demontate și reciclate în condiții responsabile de siguranță și de mediu.

Desi statisticile arată că industria aviatică s-a dezvoltat într-un mod responsabil față de mediul înconjurător, apreciem efortul Airbus de a continua acest trend împreuna cu alte entități din industria aerospațială și de a acționa drept un model de urmat. Acest lucru este vital mai ales în contextul actual al dezvoltării foarte rapide a industriei aeronautice.

S-ar putea sa-ti placa si Mai multe de la autor:

3 Comentarii

  1. Primul Boeing 737 MAX 8 pe linia de asamblare | Airlines Travel

    […] Boeing şi Airbus, pilonii principali din industria constructoare de aeronave, fac eforturi uriaşe pentru a veni pe piaţă cu noi modele mai performante, pentru a eficientiza producţia, totul într-un cadru cât mai ecologic. […]

Leave A Reply

Your email address will not be published.

Translate »
Citește articolul precedent:
Air France grăbeşte retragerea aeronavelor Boeing 747-400

Airlineroute.net anunţă că Air France grăbeşte retragerea aeronavelor Boeing 747-400 din serviciul comercial. Conform noilor informaţii, ultimul zbor al acestei...

Închide