La mulţi ani, TAROM! (foto/video)

1 1.010

TAROM a sărbătorit 58 de ani de activitate şi am avut plăcerea să-i urez „La mulţi ani!” în hangarul companiei. Pe 8 august 1945, s-a înființat compania aeriană TARS (Transporturile Aeriene Româno-Sovietice). Compania era în subordinea atât a guvernului român, cât și a celui sovietic.

Începând cu data de 1 februarie 1946 au fost înființate zboruri interne de la aeroportul Băneasa din București. În data de 18 septembrie 1954 compania a devenit TAROM (Transporturile Aeriene ROMâne).

Chiar dacă operatorul naţional nu stă prea bine la capitolul profitabilitate, a dorit să-şi serbeze ziua alături de cei pasionaţi de aviaţie, de fanii şi de pasagerii dornici să afle secretele din culisele companiei. Aproximativ 200 de persoane au vizitat hangarul TAROM pe 18 septembrie 2012.

În grupa de la 12.30 am fost şi eu, după 11 luni de la prima vizită în culisele TAROM. Despre prima experienţă am scris şi v-am povestit cam ce am învăţat la momentul respectiv. Ieri am avut plăcerea să învăţ lucruri noi şi la fel de interesante.

Vizita a durat 1.5 ore şi a fost doar în zona hangarului. Am vizitat atelierele de materiale compozite, de reparaţii la părţile secundare ale aeronavelor şi am vizitat zona unde sunt testate echipamentele electrice şi electronice.

materialele compozite

Materialele compozite se folosesc în construcţia structurii aeronavelor. Pentru mai multe informaţii despre materiale compozite, vă invit să urmăriţi filmuleţul de mai jos. Informaţiile au fost date de un inginer avizat în acest domeniu.

În atelierele dedicate reparaţiilor părţilor secundare ale aeronavelor, am avut ocazia să văd componente dintr-o aripă ce aparţinea unui ATR. Mai exact, am văzut partea din zona faţă a aripilor, cea care intră în contact cel mai mult cu aerul, cea din zona de atac cum se mai spune. Aceasta este acoperită cu un cauciuc cu pernuţe, special pentru degivrare. Pernuţele sunt umplute cu aer într-un proces alternativ şi astfel gheaţa nu se mai depune pe partea frontală a aripilor.

Am văzut şi cum sunt umflate cu azot roţile aeronavelor. În pneuri trebuie să existe presiunea corectă, cea indicată de producător. O presiune mai mare sau mai mică poate provoca daune aeronavei, cauciucul poate exploda etc.

În atelierele unde sunt testate echipamentele electrice şi electronice, am avut parte de o demonstraţie pe un generator electric. Din toată povestea am reţinut că piesele sunt testate timp de câteva ore, la anumiţi parametri normali şi în sarcină, pentru a stabili dacă sunt apte de lucru la bordul aeronavelor. Un proces nu foarte simplu, o tehnologie foarte bine pusă la punct.

Şi turul s-a terminat cu vizita în frumosul hangar TAROM de 6000 de metri pătraţi. Atât hangarul, cât şi atelierele sunt modernizate la standarde internaţioanel şi respectă normele EASA (European Aviation Safety Agency) şi FAA (Federal Aviation Administration). Serviciul tehnic TAROM asigură întreţinerea şi reparaţiile generale pentru aeronavele aflate în flotă, dar şi pentru alte companii din Elveţia, Austria, Germania etc.

Boeing 737-800 TAROM

Am avut ocazia să văd cel mai mare avion de pasageri aflat în flota TAROM – Boeing 737-800. Am urcat şi la bordul acestuia, iar mai jos aveţi un mic filmuleţ cu imagini din cabina piloţilor.

Îmi place să ştiu că TAROM respectă toate normele de siguranţă şi securitate, că are cel mai modern sistem de testarea a echipamentelor electronice şi electrice, că are un hangar aliniat la standarde internaţioanele. Mi-ar plăcea să ştiu că e pe profit şi că nu va da faliment, dar cred că mai am de aşteptat.

Mai multe fotografii de la Ziua Porţilor Deschise TAROM – 18 septembrie 2012!

La multi ani, TAROM!

Leave A Reply

Your email address will not be published.