Cum să recunoști avioanele: Airbus A320 și Boeing 737 (Ep.2)

Dacă ați zburat în România sau peste hotare, cel mai probabil ați zburat la bordul unui avion din familia Airbus A320 sau din familia Boeing 737. Sunt cele mai răspândite aeronave pentru zboruri regionale și medii.

0 24.333

Ieri v-am povestit câteva trucuri cu ajutorul cărora puteți recunoaște avioanele Airbus și Boeing. Astăzi venim cu episodul 2 și începem să aprofundăm recunoașterea aeronavelor la nivel de model.

Continuăm să rămânem în ”curțile” celor de la Airbus și Boeing, cei mai mari producători de aeronave civile la nivel global. Sunt mari prin numărul de modele de aeronave deținute în portofoliu, prin volumul de fabricare, dar și prin numărul mare de aeronave aflate deja în serviciul comercial.

Airbus-A320-Boeing-737

Astăzi ne vom focusa pe aeronavele Airbus A320 și Boeing 737, modele cu un singur culoar “narrow-body”.

Cum să recunoști ușor un avion din familia Boeing 737

Istoria familiei de avioane Boeing 737 a început prin 1964, fiind derivată din modelele 707 și 727. Este un avion de producție americană, cu structură scurtă, dedicat zborurilor scurte / regionale și medii.

Familia de aeronave Boeing 737 cuprinde versiunile: -100, -200, -300, -400, -500, -600, -700, -800 şi –900ER. În acest articol nu vom analiza noua generație 737 MAX, care abia și-a făcut debutul în serviciul comercial.

Lufthansa-737-100
Boeing 737-100 Lufthansa
Boeing-737-300-Blue-Air
Boeing 737-300 Blue-Air
Boeing 737-500 Tatarstan Airlines
Boeing 737-500 Tatarstan Airlines
Boeing 737-700 TAROM
Boeing 737-700 TAROM
Boeing 737-900ER Okay Airways
Boeing 737-900ER Okay Airways

Revenind la B737, versiunile –300, -400 şi -500 intră în categoria Clasicilor, în timp ce ultimele 4 fac parte din Noua Generaţie (Next Generation). Versiunile -100 și -200 nu mai sunt în serviciul operațional, cel puțin nu în Europa. Versiunea -300 este cea mai scurtă, în timp ce versiunea -900ER este cea mai lungă. Singura excepţie de la regulă face versiunea -400, care este mai lungă în comparație cu -300, -600 şi -700.

Cum le recunoaștem mai ușor? Sunt câteva elemente definitorii pentru toată familia de aeronave Boeing 737 și altele care fac diferențele între versiuni:

– Versiunile –100 şi –200 au nacelele motoarelor în formă de ţigară. Ambele au ieșit din uz!
– Toate aeronavele Boeing 737 (de la seria 300 în sus) au două elemente principale și definitorii în recunoașterea lor: partea din vață a nacelei motorului este turtită la modelele clasice și ușor turtită la modelele next generation; dacă vă uitați cu atenție la roata din față, se poate observa ușița mai lungă de la lăcașul trenului de aterizare. Din ce am analizat, nu mai există model de avion cu aceste 2 descrieri. Deci clar este un 737.

roata-fata-boeing-737
Vedeti usita lunga de la roata din fata (unde scrie AHP in cazul acesta)

– Dacă partea din faţă a nacelei motorului este turtită şi are o formă aprope triunghiulară, este un 737 clasic.

– Dacă partea din faţă a nacelei motorului este aproape rotundă, rezultă că este un 737 din Noua Generaţie.

motoare-nacele-turtite-Boeing-737-800
Motoare la aeronave Boeing 737-800

– Garda la sol este mai mică la aeronavele Boeing 737 comparativ cu alte modele.
– Dacă te uiţi la evacuarea APU (din coada avionului) şi vezi 2 găuri, atunci este din Noua Generaţie.

– Dacă are o singură gaură, este un 737 clasic.
– Versiunea -400 este cea mai lungă de la 737 Clasic.
– Dacă este un 737 lung din Noua Generație, atunci este un avion din versiunea -800 (astfel de avioane veți întâlni la Ryanair).
– Dacă este foarte lung şi are 3 uşi pe fiecare parte plus două zone de evacuare deasupra aripilor, atunci este un 737-900ER.

Blue Air deține o flotă all Boeing. Numărul aeronavelor a ajuns la 28: 2 x 737-300; 9 x 737-400; 6 x 737-500; 1 x 737-700 și 10 x 737-800. Și TAROM deține aeronave Boeing în flotă: 4 x 737-300; 4 x 737-700 și urmează să primească 2 x 737-800NG.

De menționat faptul că toate aeronavele Boeing 737 au trenul de aterizare format din 2 jambe principale cu o pereche de roți pe fiecare, poziționate în zona aripilor și o pereche de roți pe axul frontal.

Cum să recunoști ușor un avion din familia Airbus A320

Istoria familiei de aeronave Airbus A320 a început prin 1986. Este mai scurtă comparativ cu istoria familiei de aeronave Boeing 737. Totodată, are și mai puține versiuni. Familia A320 include modelele: A318-100, A319-100, A320-200 şi A321-200. Dacă vorbim despre lungimea fuselajului, A318 este cel mai scurt (Baby Bus), iar A321 este cel mai lung. Nu discutăm despre noua generatie A320neo.

Aeronavele din familia A320 sunt ușor de recunoscut. A320 are de obicei 2 ferestre pentru ieşirile de urgenţă aflate deasupra aripilor, în timp ce A318 şi A319 au doar o astfel de ieşire deasupra aripilor. Airbus A321 are 4 uşi de dimensiuni normale pentru ieşiri de urgenţă pe fiecare parte și evident că este mai lung.

Airbus_A318_YR_ASB_TAROM
Airbus A318 TAROM
Airbus-A320-Wizz-Air-HA-LYB
Airbus-A320-Wizz-Air-HA-LYB

Ca elemente definitorii, aeronavele Airbus din familia A320 au garda la sol mai mare. Trenul de aterizare este format din 2 jambe principale cu o pereche de roți pe fiecare, amplasate sub aripi, și o pereche de roți pe axul frontal. Nacelele motorelor sunt rotunde.

TAROM deține 4 aeronave Airbus A318-100. Wizz Air are o flotă formată all Airbus: 63 x A320-200 și 18 x A321-200.

Dacă v-a plăcut articolul nostru, sperăm să-l distribuiți cu prietenii, cu fanii de pe rețelele sociale. Dacă aveți alte criterii după care evidențiați un Airbus de un Boeing, vă rugăm să lăsați un comentariu cu aceste informații!

Leave A Reply

Your email address will not be published.