Boeing, Gulfstream şi Nasa îşi unesc forţele pentru a construi următorul supersonic de pasageri

1 948

Aviaţia comercială civilă s-a bucurat de un singur supersonic de pasageri şi acela a fost Aérospatiale-BAC Concorde. A fost rezultatul unui tratat guvernamental încheiat între guvernul francez și britanic, combinând eforturile companiilor Aérospatiale și British Aircraft Corporation. Cu doar 20 de aeronave construite în total, costul fazei de dezvoltare a reprezentat un mare eșec economic.

Zburând pentru prima oară în 1969, Concorde și-a început serviciul comercial în 1976 și a continuat timp de 27 de ani. A operat zboruri transatlantice din Heathrow, Londra (British Airways) și Charles de Gaulle, Paris (Air France) către JFK, New York și Dulles, Washington; zburând la viteze record, parcurge aceste distanțe în mai puțin de jumătate timpul celorlalte avioane. Concorde a mai stabilit și a alte recorduri, inclusiv recordul mondial oficial FAI „Westbound Around The World” și „Eastbound Around the World” la viteză.

blank

Ca urmare a unicului accident din 25 iulie 2000, a efectelor economice ce au urmat evenimentelor din 11 septembrie 2001 și a altor factori, zborurile au încetat la 24 octombrie 2003. Ultimul zbor a avut loc pe 24 noiembrie în acel an.

Şi cam aceasta a fost perioada de glorie pentru unicul supersonic dedicat curselor civile. Mă întreb de ce nu s-a mai construit altul? Din 1969 şi până în 2012, tehnologia a evoluat foarte mult şi cred că soluţii la ceva mai bun ar exista. Plus că în 27 de ani de activitate, doar un singur accident grav s-a petrecut!

Se pare că speranţa unui nou supersonic vine de la Boeing, Gulfstream şi Nasa. Companiile au anunţat că intenţionează să-şi unească forţele pentru a realiza un avion de mare viteză. Primul prototip urmează să fie expus la Farnborough air show, luna următoare.

Pentru început, noul avion supersonic de pasageri va fi dedicat pieţei de business. Proiectanţii sunt optimişti şi au declarat pentru dailymail că noul avion va putea zbura cu viteze de până la 2500mph (Concorde a zburat la viteza maximă de 1350mph) şi se presupune că o cursă Londra – Sydney va putea fi realizată în doar 4 ore (în prezent durează puţin peste 20 de ore). Nu spun că este imposibil, dar prea mi se pare puţin de domeniul SF-ului. Oare oamenii vor rezista la diferenţele rapide de fus orar şi la aceste viteze pe termen lung?

Aeronavele vor fi fabricate din materiale compozite, fuselajele vor fi mai mici şi echipate cu motoare mai avansate din punct de vedere tehnologic. Un avion va avea până la 12 locuri şi va costa aproximativ 80 de milioane de dolari. Sloganul va fi „To the USA and back in a working day”.

Noul supersonic înseamnă o provocare pentru poriectanţi şi constructori, dar şi pentru pasageri. Oare publicul este pregătit pentru aşa ceva? Oricum ar fi, mai este mult până la primul zbor al acestui supersonic!

Leave A Reply

Your email address will not be published.